Mediální kampaň se sloganem „Učíme myslet“, spolupráce s PR agenturou Airside Communication, podpora studentských projektů či vlastní kolekce univerzitního oblečení UPwear: FF UP se chce profilovat jako univerzita nabízející unikátní studentský život a přitáhnou ty nejlepší.
Investice veřejných i soukromých VŠ do vlastní propagace v posledních dvou letech rostou. Jsou pro FF UP uchazeči o studium tou hlavní cílovou skupinou?
Filozofická fakulta směřuje své komunikační aktivity jak k uchazečům a veřejnosti, tak ve stejné míře i ke svým studentům a zaměstnancům. Školy se potýkají s rostoucí fluktuací studentů, částečně zapříčiněnou tím, že mají možnost vyjet do zahraničí, kde získávají převážně pozitivní zkušenosti. Nebo odcházejí do praxe, přičemž se ale někteří později ke studiu vracejí. Zvláště humanitní obory ztrácejí meziročně 12 až 15 procent studentů. U nás byly ztráty až dosud téměř nulové, nicméně naší snahou je si studenty udržet, vytvořit jim ke studiu příznivé prostředí a zároveň umožnit kulturní vyžití. Organizačně i finančně podporujeme celou řadu studentských projektů, např. univerzitní rádio UP Air, filmový festival Academia Film Olomouc a další. K financování univerzitního života nám pomáhají i evropské dotace.
Iniciovali jste také projekt UPsolvent, jehož tváří se stal moderátor Jan Železný, rovněž absolvent FF UP. Na své absolventy sázejí v reklamě ale i další školy. Jak s nimi spolupracujete?
Inspirovali jsme se zahraničními univerzitami, které se se svými studenty absolutoriem zdaleka neloučí, ale sdružují je a zvou je na svou půdu. Ti úspěšní dokonce svou alma mater finančně podporují nebo spolupracují se školou na různých projektech. Snažíme se jít stejnou cestou.
Pokud tedy přejdeme ke komunikaci s veřejností a uchazeči…
Cestu k veřejnosti a uchazečům si hledáme prostřednictvím vzdělávacích veletrhů, formou soutěží a celou řadou kulturních akcí. Za zmínku stojí fakultní jazyková škola UPlift, která nabízí jazykové a překladatelské služby veřejnosti i firemnímu sektoru. Obrat v loňském roce dosáhl téměř pěti milionů korun, skončili jsme v příjemném zisku. Vyučují zde jak zaměstnanci univerzity, tak i třeba čerství absolventi.
Jak ve veřejné škole prosazujete rozpočet na mediální a PR aktivity?
Rozpočet na propagaci vychází z financí přidělených v rámci institucionální podpory, kterou schvaluje rektorát, a má svoje pravidla. Podle mého názoru by každá škola měla alokovat prostředky na své PR. Pokud totiž nejste vidět a slyšet v mediálním světě, jako byste neexistovali. A nezáleží na tom, zda jde o pracoviště Oxfordu či olomoucké univerzity. I na Oxfordu, ač jde o univerzitu světového jména, mají početné oddělení pro PR. Rolí vysokých škol a jejich osobností by rovněž měla být reakce na aktuální společenská témata, a to i navzdory tomu, co si třeba myslí politická reprezentace… Situace je ovšem taková, že akademici nemají mnohdy čas kontaktovat média či spravovat sociální sítě. Spolupráce s PR agenturami proto přispívá k tomu, aby nás a o nás bylo slyšet.
Ondřej Molnár, proděkan pro organizaci a rozvoj UPOL
Vyučuje na Katedře anglistiky a amerikanistiky FF UP a má na starosti koordinaci s externími agenturami pro komunikaci a PR.