Síť mediálních agentur ZenithOptimedia vydala novou globální studii „Deset hlavních nových trendů roku 2015“, kde hlavním pojítkem mezi značkami a spotřebiteli jsou nové technologie. Ty značkám pomůžou poskytovat spotřebitelům silné a personalizované zážitky.
1. Rozmach videa: obsah na vyžádání
ZenithOptimedia očekává, že v roce 2015 bude on-line video představovat 12 % všech výdajů na digitální reklamu. Vzhledem k tomu, že někteří spotřebitelé zcela opouštějí tradiční televizi, z on-line videa se stane běžná alternativa lineární televize. Více značek začne vytvářet svůj vlastní obsah a spolupracovat přitom s celebritami, aby vytvořily videoobsah na míru pro specifické publikum.
2. Proximity marketing: majáčky svítí
Proximity marketing se už nějakou dobu využívá, ale se zavedením technologie „beacon“ (majáček) se nejspíš posune na novou úroveň. Jedná se o nízkoenergetický rádiový vysílač, který vysílá do chytrých telefonů zákazníků signály Bluetooth s informacemi v reálném čase. Značky budou tuto technologii využívat stále více, aby spotřebitelům poskytly odpovídající nabídky a služby a aby vytvořily lokalizované zážitky.
3. Vůně v maloobchodě: vůně úspěchu
Průkopnické značky těží z pokroku, ke kterému došlo ve využívání vůní ke změně nálad, zesílení emocí a vytváření zážitků. Nakladatelé začínají experimentovat s vůněmi přiřazenými k určitým kapitolám knih a Ophone vám umožní posílat aromatické zprávy.
4. Personalizace sociálních médií: více než doporučení od přátel
Ve výběru značek už několik let pomáhají doporučení od přátel na sociálních médiích. Letos se tento fenomén posune na novou úroveň a dá vzniknout „sociální personalizaci“. Za podpory značek budou lidé schopní převzít větší kontrolu nad vytvářením personalizovaných on-line seznamů přání a nad určením osob, které jim mohou zasílat doporučení.
5. Technologie pohání personalizaci
Technologie, která lidem umožňuje přizpůsobit si oblíbené produkty na míru, se letos stane běžnější. Na veletrhu CES 2015 jsme viděli celou řadu dostupných 3D tiskáren, které se dostanou mezi širokou veřejnost. To zcela mění současný stav, neboť spotřebitelé budou mít mnohem větší kontrolu nad způsobem, jakým se zapojují do značek a personalizují si jejich produkty.
6. Nakupování přes fotografie
Zatímco oprávněně zaměřujeme pozornost na růst on-line videa, technologické inovace přeměňují i on-line fotografie a „vizuální web“ na mocný prostředek personalizovaného nákupu. Prodejní kanály začínají být vytvářeny na základě stránek s fotografiemi a značky budou investovat do vizuálů vyšší kvality, aby spotřebitele zapojily prostřednictvím stránek, jako je Pinterest.
7. Mobilní rozhraní napříč žánry
Rozhraní, které vám umožní dát „líbí se mi“ pouhým přejetím doprava, bylo nejprve využíváno seznamovacími aplikacemi, jako je Tinder. Teď se stává tak běžným a účinným, že ho přebírají i jiné on-line sektory, jako například prodej módy. Jednoduchá funkce „líbí se mi“ lidem pomáhá vytvořit personalizované seznamy přání. Předpokládáme, že v roce 2015 se vydají napříč žánry i další mobilní rozhraní.
8. Automatizace se stává skutečností
Senzory nám stále více umožňují spojit se s ještě větším počtem okolních zařízení a tato zvýšená konektivita nám pomáhá automatizovat naše životy. Zatímco v posledních letech se většina diskusí zabývala budoucím potenciálem, na veletrhu CES 2015 všichni jasně viděli, že v současnosti jsou senzory umožňující konektivitu již dostupné. Konektivita a automatizace značkám pravděpodobně umožní vytvářet pro spotřebitele on-line správcovské služby, které budou pohánět personalizované zapojení.
9. Příběh značky: technologie mění děj
Vyprávění příběhu značky se díky integraci různých druhů médií pravděpodobně stane mnohem více imerzivním, což bude umožněno novými interaktivními technologiemi. Spotřebitelé budou těžit z hladké integrace obsahu napříč zařízeními. Značky budou schopné vyprávět lepší příběhy za použití pečlivě na míru přizpůsobeného obsahu, který funguje napříč různými platformami.
10. Geozábava: socializujte své okolí
Příslušníci generace Y se stále více snaží zapojit do svého prostředí okolí a technologie pro určování zeměpisné polohy se přizpůsobuje, aby jim to zjednodušila. Značky objeví nové příležitosti k využití posílání zpráv založeného na zeměpisné poloze nebo k vytváření imerzivních zážitků založených na zeměpisné poloze.
Lucie Vaníčková
dle podkladů ZenithOptimedia
Průkopnické značky těží z pokroku, ke kterému došlo ve využívání vůní ke změně nálad, zesílení emocí a vytváření zážitků zákazníků.