Když jsme usedali ke krátkému rozhovoru v patře známého Avion Clubu, vypadal trochu unaveně. Tři dny po 11 hodinách, pokaždé od devíti do osmi večer. Tolik zabrala práce poroty soutěže ADC Creative Awards, které předsedal mladý ruský kreativec Jevgenij Primašenko, jenž teď dělá kariéru v renomované agentuře Weiden & Kennedy Amsterdam. Ale když se rozpovídal o reklamě, hned bylo po únavě.
Co je nejlepší na tom, být předsedou poroty takové soutěže? A co je nejhorší?
Předseda poroty je jen moderátor. Každá porota je tak trochu maglajs. Každý má svůj názor a někdy se přou. Musíte respektovat názory jednotlivců a usměrňovat tok konverzace, udávat tón a nastavovat laťku celé akce. Každopádně si na základě toho, co vidíte, můžete udělat přehled a vidět jinak i svou vlastní práci. No, a taky potkáte hodně zajímavých lidí. Bylo to vyčerpávající, ale užil jsem si to.
A to zklamání?
Kategorie rádia, která byla velmi slabá. Ano, je to trend, vždyť ani v Cannes loni neudělili žádnou významnější cenu. Rádiová reklama je nahrazovaná jinými disciplínami. A to je škoda, protože především pro textaře je to krásná práce. Třicet vteřin, rodná řeč a to je všechno. Rád bych místní agentury povzbudil, aby se téhle krásné disciplíně věnovaly víc. Neříkám, že rádio je budoucnost reklamy, ale zaslouží si stejnou péči jako ostatní.
Co vás v diskusi poroty nejvíc zaujalo nebo překvapilo?
Zase tak moc jsme se nepřeli. Co se Grand Prix týče, nejdřív jsem si nebyl jistý.
Takže vás přesvědčili?
Ano, myslím, že je skutečně zasloužená. Můžeme ocenit práce, které mají šance uspět v zahraničí. Nebo oceníme něco, co se vymyká nejen domácímu trhu, ale nepošilhává ani po úspěchu v zahraničí. Kampaň Budvaru je skutečně „zásadní“. Možná není dotažená do všech detailů, ale je skutečně odvážná, má opravdické koule. A je udělaná dobře ve všech kategoriích. Taky je to obrovský klient. A když klient takové velikosti s agenturou udělají něco takového, zaslouží si Grand Prix. Každý, kdo ji uvidí, s tím musí souhlasit.
Jak se díváte na problematiku reklamy pro fiktivní nebo nepodstatné klienty?
Tuhle otázku by si měla položit především každá agentura: Děláme „ghost“ reklamu? Děláme proaktivní práci? S tím druhým žádný problém nemám. Ale ghost práci můžete skrývat jen nějakou dobu. Pak se to dřív nebo později o vás všichni dozvědí.
Vy jste se dostal z Ruska do Weiden & Kennedy, což je jedna z nejoceňovanějších agentur současnosti. Nějaké kariérní tipy?
Nikdy jsem se nezaměřoval na kariéru. Vždycky jsem prostě měl rád, co dělám. A jednoho dne mi zavolal někdo z Amsterdamu a říká „zdar, líbí se nám, co děláš, chceš to dělat pro nás?“. Neváhal jsem ani na vteřinu. Kdybych řekl ne, celý život by mě trápila představa, co by se stalo, kdybych řekl ano. Takže ta rada? Měj radost, inspiruj se a volej rodičům tak často, jak to jenom jde.
Když klient jako Budvar udělá něco takového, Grand Prix je jasná,“ říká Jevgenij Primašenko, předseda poroty letošních ADC Creative Awards.