Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Google měl poškozovat konkurenci. Trest nepřišel

Ze zprávy americké federální komise pro obchod (FTC) vyplývá, že Google zcela běžně manipuloval s výsledky vyhledávání, aby poškodil konkurenci. FTC se i přes závažná obvinění rozhodla Google nijak nepostihovat. O obsahu interních zpráv komise jako první informoval deník The Wall Street Journal.

Kauza sahá zpět do roku 2006, kdy se poprvé Google rozhodl účelově poupravit své výsledky. FTC Googlu vytýkala, že vlastní stránky umisťoval na první místa vyhledávání, i když dle relevance stránek by měly být mnohem níže. Tato praxe však byla v té době běžná i u konkurenčních vyhledávačů.

Bývalá viceprezidentka Googlu a nynější ředitelka Yahoo! Marissa Mayerová tuto praxi otevřeně přiznává: „Google nepoužíval jako kritérium relevance počet kliknutí vůči počtu zobrazení (click-through rate), protože by v tomto hodnocení jeho specializované vyhledávací stránky vycházely příliš nízko.“ Jednalo se především o vyhledávač zboží Google Shopping oproti konkurenčním stránkám Yelp, Bing nebo Amazon. Vyhledávání zboží je přitom z hlediska příjmů z inzerce prakticky tím vůbec nejlukrativnějším.

Reklama
Know

Podle Mayerové navíc na první neplacený odkaz Googlu klikne kvůli jeho relevanci více než třetina uživatelů. Na placené vyhledávání One Box pak klikne uživatelů mnohem méně. Úkolem programátorů tak bylo udělat specializované stránky Googlu co nejrelevantnější a společnost při tom využívala právě data konkurence.

Přímí konkurenti se na prvních pozicích nesměli objevit

Google však nezůstal pouze u zvýhodňování vlastních stránek. Naopak se snažil dostat konkurenci pryč z prvních deseti nejvýše postavených pozic ve vyhledávači. Nejdříve k tomu Google zneužil penalizační postihy za spam a dublování obsahu. Uživatelé však tyto změny přijímali špatně a Google se radši soustřeďoval na úpravu algoritmu, aby se konkurence zbavil. Představitelé společnosti přitom deklarovali, že konkurenci nepoškozují.

Umělé vyřazování konkurenčních stránek z prvních míst však velmi těžce nesl vyhledávací systém Googlu. Algoritmus se v rychlém sledu čtyřikrát měnil a nakonec se programátoři uchýlili k tzv. algoritmu diverzity. Samozřejmě mělo jít o „dobro uživatele“, který je zmaten, pokud mu internetový vyhledávač najde jako relevantní výsledek další vyhledávací stránku. Když uživatel zadal např. dotaz „nejlevnější ledničky Austin“, vyhledávač mu nabídl několik srovnávačů cen, ne přímo nejlevnější ledničky. To bylo podle Googlu špatně a algoritmus posunul vyhledávače zboží níže. Google Shopping však samozřejmě zůstal vysoko.

V roce 2009 se dokonce jednalo o akvizici Yelpu Googlem, ale nakonec z ní sešlo a specializované stránky Googlu posílily, zatímco pozice konkurence skutečně oslabila. FTC začala Google vyšetřovat v roce 2012, ale už po roce vyšetřování bez jakékoli sankce ukončila. Googlu stačilo jen mírně modifikovat svůj algoritmus k méně diskriminačnímu vyhledávání. Závěry zprávy jsou přitom pro Google velmi nepříznivé.

FTC čelí podezření z klientelismu

Předsedkyně komise Edith Ramirezová se ohradila proti Wall Street Journalu: „Článek dospěl k zavádějícím závěrům ohledně integrity vyšetřování, když naznačuje, že časté schůzky mezi členy FTC a vrcholovými představiteli Googlu ovlivnily finální rozhodnutí komise.“ Zdroje z FTC přitom potvrzují, že mnoho členů komise původně považovalo porušení antimonopolních předpisů za velmi závažné.

Na Google si chce posvítit i Evropská komise, ale s velmi nejistým výsledkem. Inkriminovaný algoritmus se totiž požíval pouze při vyhledávání v USA.

Manažerka PR a interní komunikace Seznamu.cz Irena Zatloukalová okomentovala praxi v českém vyhledávači: „Dáváme důraz na to, aby výstupy našeho vyhledávání vždy odpovídaly realitě. Seznam najde vždy všechny relevantní odpovědi včetně konkurenčních vyhledávačů, srovnávačů cen i e-shopů. Služby Seznamu se objevují na organické pozici a jsou jen mírně graficky odlišené. Algoritmus ze zásady neupravujeme.“

 

Bývalá viceprezidentka Googlu a aktuální šéfka Yahoo! neváhala svým vyjádřením bývalému zaměstnavateli slušně zavařit. Škodit konkurenci byla v Googlu běžná praxe.

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)