Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Funkce televize obrazovkou nekončí

Rok 2014 byl ve světě TV technologií v mnohém zlomový. Výrobci TV přijímačů díky konkurenčnímu boji přišli s velkým množstvím novinek. Pro tvůrce aplikací je tou nejpodstatnější podpora funkcí Smart a HbbTV u většiny nově uváděných modelů na trh. Tyto nově zprovozněné televize během roku 2014 způsobily razantní nárůst počtu denních uživatelů HbbTV služeb České televize, ze 75 tisíc na 140 tisíc (zdroj: Google Analytics, sledovaná období: únor 2014 – únor 2015).

V čem se liší Smart TV a HbbTV?

Smart TV s podporou HbbTV je jedinečná příležitost pro vysílatele, jak nabídnout dodatečný obsah k právě sledovanému programu nebo atraktivní alternativu např. v podobě iVysílání. Pro diváka se jedná o velmi snadnou a přímou cestu, bez nutnosti opustit aktuálně zapnutou televizi a sledovaný kanál.

Smart TV je možné připojit k internetu a rovněž je vybavena vlastní verzí internetového prohlížeče. Obsahuje také možnost instalovat do TV aplikace, které distribuuje výrobce dané TV prostřednictvím vlastního „storu“ (podobně jako to mají výrobci tabletů a chytrých telefonů, např. AppStore od Applu či GooglePlay).

Reklama
ČEZ

HbbTV (Hybrid broadcast broadband Television) je souhrn funkcí a služeb TV, které umožňují spouštět web aplikace přímo přes televizní signál právě sledovaného kanálu. Tvorba těchto aplikací, na rozdíl od běžné www stránky, má řadu specifických omezení. V případě funkční televize s HbbTV při sledování libovolného kanálu České televize se zobrazí červené tlačítko a nápis „ČT menu“(viz obrázek). Jedná se o rozcestník, něco jako homepage, který spouští další aplikace.

Aplikace chytré, nebo hybridní?

Pro vysílatele zvažujícího vývoj nové aplikace je HbbTV ideální volbou. Aplikace jsou šířeny volně v rámci vysílaných TV kanálů. Spouští se ze speciální webové adresy, která se vysílá v terestrické, satelitní či kabelové distribuci paralelně s televizním signálem (DVB-T, S, C). Oproti smart aplikacím navíc pro šíření aplikací nepotřebujete smlouvu s výrobcem televizoru, HbbTV je standard a většina výrobců se ho snaží více či méně dodržovat.

HbbTV aplikace České televize jsou nejpoužívanější v ČR. Mezi nejúspěšnější patří jednoznačně iVysílání. Máme i dětskou verzi obsahující výhradně dětské pořady. Pro významné sportovní akce vznikají speciály, které nabízejí spoustu doprovodného obsahu: exkluzivní živé přenosy, rozhovory, výsledkový servis, statistiky, stručné zprávy a další. Mezi favority patří rovněž zimní aplikace Panorama, která diváky informuje o aktuálních podmínkách na horách v ČR.

Budoucnost TV vysílání se nachází ve větším propojení zařízení v obývacím pokoji. Proč nepropojit smartphone nebo tablet s TV? Schválně si zkuste vyhledat video podle názvu s klasickým dálkovým ovladačem. A proč nepoužít tablet nebo telefon jako dálkový ovladač TV? Pak je tu potenciál nových doplňkových služeb určených jen pro úzkou skupinu diváků. Klasická vysílací kapacita není nekonečná. Pokud ovšem budeme v budoucnu pro film či seriál vlastnit práva na více zvukových stop či titulků, můžeme je pomocí HbbTV divákům snadno nabídnout.

null

Pavel Kohout
ředitel nových médií, Česká televize

 

Při sledování programů ČT v HbbTV se zobrazí červené tlačítko a nápis „ČT menu“.

Reklama
MMcite
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)