V souvislosti s poklesy prodeje tisku v Čechách se největší distributor tiskovin, První novinová společnost (jejími hlavními akcionáři jsou Czech News Center, Mafra, HKM Beteiligungs GmbH, Bauer Media a Astrosat Media), po výrazné restrukturalizaci a zeštíhlení firmy začal soustřeďovat na rozvoj nových produktů a momentálně spouští i e-shop. Jde o reakci na klesající zisky.
První novinová společnost zaznamenala předloni další pokles. Rozhodla se proto nevyplatit akcionářům dividendy. Veškerý zisk, který dělal zhruba 42,5 milionu korun, byl ponechán ve společnosti a zůstal zřejmě jako rezerva do příštích let.
Zisky klesají i firmě Mediaprint & Kapa Pressegrosso, která podniká v oboru celoplošné distribuce tisku. Společnost se tak snaží dále diverzifikovat své služby. Firmě PNS se ale osvědčil prodej doplňkového zboží, kterému se začala věnovat předloni. Jde hlavně o cigarety (které se s tiskem prodávají nejčastěji), zapalovače, žvýkačky, drobné hračky, telefonní SIM karty, zapalovače či hygienické potřeby. Letos PNS přidává možnost objednávat doplňkové zboží formou e-shopu. PNS od poloviny února spouští nový internetový obchod pro tento sortiment. „Prodej doplňkového zboží se pro PNS stává stále důležitějším zdrojem příjmů. Je tedy nutné podpořit jeho prodej novými nástroji,“ sdělil Martin Novák, ředitel obchodu PNS.
S trafikanty budou ve spojení i díky SMS
Doteď mohli prodejci doplňkové zboží od PNS objednávat prostřednictvím Kontaktního centra PNS anebo obchodních zástupců. Teď mohou využít i e-shopu. „Pro prodejce tisku jde o nejjednodušší způsob, jak doplňkové zboží objednat. Pro zaregistrování do e-shopu nemusejí vyplňovat fakturační a další údaje, ty jsou automaticky přebírány z databáze PNS,“ sdělil Novák. PNS také nově komunikuje s prodejci tisku i prostřednictvím SMS zpráv. Do budoucna společnost plánuje další využití SMS pro marketingovou komunikaci. Dá se tak očekávat, že by trafikanti takto rychle mohli žádat i o další zavážku časopisů do trafik.
Rozvíjí se Baliczech, roste mu ale konkurence
Loni PNS přišla také s novou službou s názvem Baliczech. Jejím prostřednictvím si zákazníci internetových obchodů mohou objednané zboží vyzvednout i zaplatit v běžných trafikách po ČR. Síť poskytuje už zhruba 400 odběrových míst po celé ČR. Prioritou služby je rychlost. „Celý logistický proces z e-shopu do prodejny tisku netrvá déle než 12 hodin,“ uvedl Radomil Juda, generální ředitel PNS. Na trhu službě ale rychle roste konkurence – poštomat InPost zastupující vybrané e-shopy, Zásilkovna (se sítí výdejních míst sloužících pro vyzvednutí zboží objednaného z e-shopů) nebo třeba AlzaBoxy (aktuálně se chystá další rozšíření této sítě samoobslužných výdejních AlzaBoxů. O nových prostorách Alza jedná s provozovatelem restaurací rychlého občerstvení KFC, společností AmRest). Výhodou služby Baliczech je ale velké pokrytí a dostupnost odběrných míst.