Minulý týden se zase řešila jedna nahatá reklama. Tentokrát dostala Rada pro reklamu stížnost na kampaň rádia Expres FM. Na podzim jsem onu kampaň zaregistroval, i když nebyla nijak zvlášť masivně nasazena. Když jsem spatřil inzerát zobrazující ženu, která si bezstarostně se spokojeným a sebevědomým úsměvem jede na kole zcela nahá, vzpomněl jsem si na vcelku veselou příhodu z minulého léta, která se odehrála na jedné z cyklostezek podél Dunaje v Rakousku. Byl krásný letní den a já jsem přesně takovou dívku potkal. Jela na kole v protisměru, neměla na sobě vůbec nic, pouze kšiltovku. Působila velice šťastně a spokojeně. A velice sebevědomě. Až tak, že bych se styděl sám za sebe, kdyby mě, byť jen na vteřinku, přepadl pocit, že dělá něco nevhodného, či dokonce nemravného. Trochu jsem jí tu svobodu a vánek ochlazující celé tělo na okamžik záviděl. Já bych se ovšem styděl, nemám tolik sebevědomí. Ale určitě mi ta dívka zlepšila náladu. Nikoli nahotou, ale svobodou a sebevědomím, které z ní vyzařovaly. Proto mi pohled na reklamu rádia Expres FM připomněl přesně ten hezký letní den na kole. Netvrdím, že mne ta reklama nadchla. Ale má svou logiku a poetiku, rozhodně není špatná, i když slogan „Rádio, které se nestydíš poslouchat“ mě příliš neoslovil. Já bych se sedě nahatý na kole anebo v práci za počítačem nestyděl za to, co poslouchám, ale především za to, co provádím svému okolí. Jenomže já ani zdaleka nejsem cílová skupina. Takže nic proti gustu, když se někdo lépe cítí bez šatů, je to jeho věc. Je pravda, že nahota se jako trapná berlička používá v reklamě často z bezradnosti či nedostatku vkusu. To ale rozhodně není případ reklamy rádia Expres FM. Obrázek dívky, která jede spokojeně a sebevědomě na kole a není při tom oblečena, může snad být neobvyklý a provokativní – ale určitě není urážlivý. Jestli se dala udělat reklamní kampaň jinak, jestli slogan vyjadřuje kvality rádia a inspiruje k poslechu – to ať si vyříkají zadavatel s reklamní agenturou Havas. Ale když je řeč o sexismu, dá se říct, že připravili jednu z nejméně sexistických reklam z těch, které v posledním čase bylo možné spatřit v našich médiích. Vlastně ukázali, že nahota může fungovat i bez sexismu.
Nahota se jako trapná berlička používá v reklamě často z bezradnosti.