Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Vy mi bráníte politicky, já do vás půjdu kampaní

Radim Jančura, majitel firmy RegioJet, zkusil rozšířit podnikání na Slovensku a rozjet vlastní autobusovou linku Bratislava – Nitra – Banská Bystrica. Slovenské kraje mu to nedovolily. Český podnikatel proto spustil na Slovensku billboardovou kampaň, v níž obvinil slovenské regionální politiky z korupce a klientelismu. Na území Bratislavského a Nitranského kraje objednal 50 billboardů s nápisem „Vítejte v kraji korupce a klientelismu“, přičemž v Bratislavě poutače doplňuje nápis, že odpovědným je hejtman Pavol Frešo, v Nitranském kraji zase hejtman Milan Belica a primátor Nitry Jozef Dvonč. Do kampaně RegioJet investoval 100 000 eur (2,75 mil. korun). Na věc upozornily v Česku Hospodářské noviny a Česká televize.

Primátor Nitry Jozef Dvonč už oznámil, že na Jančuru podá trestní oznámení pro pomluvu, protože o žádnou korupci podle něj nejde. A Jančura sám připustil, že o korupci ani o klientelismu nemá důkazy.

Trochu to připomíná českou kauzu z doby loňské předvolební kampaně, kde Svaz provozovatelů reklamy pokračuje v boji proti novým pražským stavebním předpisům začal útočit jmenovitě na tehdejšího pražského primátora Tomáše Hudečka. V obou případech jde o hájení vlastního podnikatelského zájmu, které se ovšem v daném případě spojuje s obviněním konkrétního politika či politiků.

Reklama
ČEZ

Navozuje to následující otázku: zatímco komerční reklamu upravuje zákon o regulaci reklamy a politická reklama zase bývá vnímána jako politická soutěž, u níž se do určité míry počítá s tím, že se političtí konkurenti budou vůči sobě vymezovat, jaké normy se vztahují na reklamu, kterou využívá komerční subjekt v boji proti politické síle? A jde o fenomén, který bude sílit?

Zákon na to pamatuje

„Zákon o regulaci reklamy se vztahuje na komerční reklamu, tedy podporu značek firem, produktů a služeb. Čistě politická reklama není takovým typem podpory, takže ji zákon o regulaci reklamy neupravuje. Ve výše zmíněných případech se ale podle mě komerční zájem projevuje, proto se na ně zákon o regulaci reklamy vztáhnout dá,“ říká advokát Petr Kůta z advokátní kanceláře KMVS. Pokud kampaň zmiňuje konkrétního politika, má dotyčný navíc možnost hájit se podle zákona na ochranu osobnosti. „Je pravda, že politik by měl snést vyšší míru kritiky než kdokoli jiný. Zůstává ale vždy otázka, jestli je daná kritika vůbec pravdivá, která je u obvinění z korupce určitě relevantní,“ říká Petr Kůta. Pokud by navíc kampaň útočila přímo či nepřímo i na třetí subjekt v podobě konkurenční firmy, tak by se podle něj mohl tento subjekt hájit proti nekalé reklamě.

Podobných reklam přibývá

Zbývá otázka, zda jde o trend, který bude posilovat. Podnikatelská kritika politického rozhodnutí, která využije komerční komunikaci, je dvojsečná v tom, že daný politik se může začít odvolávat na to, že nebude ustupovat nátlaku. Na druhé straně podobné reklamy přibývají, což může souviset i s vyšším nástupem aktivních podnikatelů do vrcholné politiky a s „dobýváním politického prostoru“ podnikatelskými prostředky.


„Vítejte v kraji korupce a klientelismu,“ hlásá 50 billboardů, které nechal majitel RegioJetu Radim Jančura vyvěsit na území Bratislavského a Nitranského kraje. (Repro ČT)

Reklama
MMcite
Reklama
MMcite
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)