Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

VELETRH AUT? PRAHASTŘÍDÁ BRNO. ZATÍM

Tradiční spojení Brna a mezinárodního autosalonu osobních automobilů se už zřejmě nepodaří obnovit. Autosalon, který prošel v posledních deseti letech velkým ústupem z někdejší slávy, nedokázal ani ve své inovované podobě přesvědčit velké importéry, že se jim vyplatí. Nezískal ani podporu Svazu dovozců automobilů (SDA). Ten minulý týden definitivně ukončil tendr na organizátora mezinárodního autosalonu s tím, že jeho uspořádání v roce 2015 nepodpoří. Proč kdysi slavná výstavní akce zachází na úbytě? A jaké projekty mohou naopak zaplnit uvolněný prostor?

Důvody? Kvalita, cena, konkurence

Důvod, proč brněnský autosalon skončil, vidí řada importérů jasně: „Ten autosalon je prostě drahý. Na to, kolik lidí jej v poslední době navštěvovalo, byl předražený. Nemluvím o vykazované návštěvnosti, protože ta neudává, jaká klientela tam jde. Pokud jsou to studenti ze škol a sběrači igelitek, tak to prostě není pro akci takového formátu nejlepší vizitka,“ řekl M&M zástupce importéra jedné německé automobilové značky. Opakuje se tak loňská situace, kdy Veletrhy Brno – BVV zrušily Autosalon plánovaný původně na začátek dubna 2014. Pronájem výstavní plochy o 200 m2 se tehdy pohyboval kolem 600 tisíc korun. Projekt brněnského autosalonu procházel postupným úpadkem od roku 2005. Veletrh vypadl z kalendáře Světové organizace výrobců aut (OICA) a ztratil kategorii B, kterou dřív míval. Přesunutí termínu jeho konání na jaro, kdy organizátoři očekávali větší zájem vystavovatelů po březnovém Autosalonu v Ženevě, mu bohužel nepomohlo. Mimo jiné může být důvodem i to, že začátkem roku, vždy koncem ledna, probíhá tematicky příbuzná automobilová výstava ve Vídni (Vienna Autoshow), která přes svůj regionální záběr nabízí slušný přehled toho, co se dá v Evropě v současnosti koupit, a přitahuje zájem importérů, kteří odešli z Brna. Dotazy M&M položené některým zástupcům importérů to potvrzují.

Děkujeme, nepřijdeme

„Brněnský veletrh v současnosti nesplňuje rámcové podmínky týkající se kvality v poměru k ceně. Proto se jej nebudeme účastnit. Ale nevylučujeme účast v budoucnu, pokud se situace změní,“ uvedl pro M&M generální ředitel společnosti Porsche ČR Franz Pommer. Porsche má podle něj o kvalitní výstavy a veletrhy nadále zájem, ve střední Evropě je pro tuto firmu ale příkladem takového veletrhu spíš zmíněná vídeňská výstava.

Reklama
ČEZ

„Koncept brněnského autosalonu nás momentálně nepřesvědčil natolik, abychom projevili zájem o účast. Akce tohoto druhu jsou významnou položkou rozpočtu. Je tedy důležité, aby účast podpořila i naše mateřská společnost, což v současné situaci rovněž není reálné,“ potvrdil M&M podobné stanovisko i Radovan Chrz, ředitel marketingové komunikace společnosti Mercedes-Benz ČR.

„Je nám velice líto, že se v České republice jako zemi s bohatou automobilovou tradicí a silným výrobním zázemím nepodařilo v letošním roce uspořádat odpovídající a důstojný automobilový veletrh. Škoda Auto je výrazným podporovatelem znovuzrození profesionální automobilové výstavy v nadcházejícím období,“ sdělil M&M i PR manažer korporátní komunikace automobilky Škoda Auto Vítězslav Pelc. Podle něj se pravděpodobně současný koncept a podoba akce nesetkaly s dostatečným zájmem ostatních vystavovatelů.

Nová koncepce zatím nepomohla

Podle projektového ředitele Veletrhů Brno – BVV Miloně Mlčáka připravila tato společnost po konzultaci s importéry novou koncepci výstavy, která by podporovala jak jednotlivé automobilové znaky, tak i přímo jejich prodej. Veletrh se měl proměnit v multimediální prostor, propojit autosalon s dalšími médii a zaměřit se na výkonnostní marketing. Ani tato koncepce však nepřesvědčila potenciální vystavovatele, aby do své účasti v Brně investovali. Tečku za letošním autosalonem udělalo už zmíněné rozhodnutí Svazu dovozců automobilů, který se rozhodl zastavit tendr na pořadatele mezinárodního autosalonu v Česku.

„Oficiální stanovisko budeme ještě vydávat, neoficiálně mohu potvrdit, že jsme byli poptáváni ve výběrovém řízení, které SDA vypsalo na realizátora autosalonu. Tento tendr skončil, SDA hlasováním rozhodlo, že mezinárodní autosalon v roce 2015 nepodpoří,“ uvedl pro M&M Miloň Mlčák.

Zatím posledním brněnským autosalonem tak zůstává výstava z roku 2013, na jejíž koncepci se dohodli coby spolupořadatelé SDA a Sdružení automobilového průmyslu. Této výstavy se podle zprávy SDA zúčastnilo kolem 130 vystavujících firem a navštívilo ji 78 tisíc osob (v roce 2011 bylo vystavujících firem 206 a návštěvnost činila 96 tisíc osob). Už tehdy navíc zaznívala kritika, že počet návštěvníků je nadhodnocen kvůli velké účasti škol a studentů, kteří nepředstavovali primární cílovou skupinu.

Jiné výstavy, jiné koncepty

V současnosti se tak v Česku připravují zřejmě jen dvě větší výstavní akce, které souvisejí s osobními automobily. Obě proběhnou v Praze a ani jedna není svým obsahem a náplní přímo totožná s někdejším brněnským autosalonem.

Jedním z těchto projektů je výstava Autoshow, kterou uspořádá společnost Incheba ve dnech 1. až 4. října 2015 v prostorách Výstaviště v Praze Holešovicích. Jejím stěžejním akvizitorem zajišťujícím účast jednotlivých značek je Petr Ehrlich. Od brněnského autosalonu se tato akce liší zejména tím, že namísto importérů zde vystavují především dealeři.

Dalším připravovaným projektem je velká motoristická slavnost Legendy, jejíž druhý ročník se uskuteční ve dnech 12. až 14. června v prostorách pražské nemocnice Bohnice. Tato akce se spíš než u velkých mezinárodních autosalonů inspirovala na anglickém automobilovém svátku Salon Privé, který spojuje automobilovou výstavu luxusních a legendárních aut s romantickým zámeckým prostředím a pořádá ji jako velký event pod širým nebem. Legendy pořádá společnost Cube Production, zakladatelem a ředitelem projektu je Lubor Kos.

Autoshow jako multiplatforma

Výstava Autoshow, kterou pořádá pražská výstavní společnost Incheba, se vrátila na holešovické výstaviště v Praze loni poprvé po čtyřech letech. Zaznamenala účast více než 40 automobilových značek, které jsou na českém trhu oficiálně zastoupeny. Ty se představily jak v historickém Průmyslovém paláci, tak na venkovní ploše, kde probíhala prezentace užitkových vozů. Střední hala Průmyslového paláce byla vyhrazena expozicím prémiových značek, pravé a levé křídlo obsadily ostatní automobilky a další vystavovatelé.

V letošním roce by měla mít výstava podle manažera Petra Ehrlicha o 50 procent rozšířenou výstavní plochu díky předsunuté výstavní hale a její program doplní mimo jiné řada testovacích jízd, se kterými počítá zhruba 35 vystavujících automobilových značek.

Celá akce se prezentuje jako národní automobilová výstava, ale je potřeba opakovat, že vystavujícími jsou zejména dealeři jednotlivých značek, případně dealeři ve spolupráci s importérem, nikoli samotní importéři. Podle manažera výstavy Petra Ehrlicha je to však její hlavní výhoda. „V Praze a nejbližším okolí se prodává více než třetina nových osobních automobilů. Na poslední ročník se tak podařilo dostat na dvě desítky premiér nových modelů prezentovaných od konce srpna. Díky prezentaci multidealerů se na výstavě představily i značky, které v posledních letech účast na podobných akcích spíš vynechávaly, a přitom jsme měli ceny zhruba na pětinové úrovni oproti Brnu. Někteří dealeři přitom na své účasti spolupracují přímo s importérem, což se týkalo například značek Masseratti, Porsche nebo Ferrari,“ uvedl pro M&M Petr Ehrlich.

Trochu zjednodušeně se dá říci, že veletrh Autoshow má šanci fungovat ve světě automobilových výstav jako dobře zavedený projekt se slušnou nabídkou a příznivými cenami.

Zážitek pod širým nebem

V posledních letech ale sílí v automobilovém průmyslu podobně jako v jiných oblastech trend „zážitkového marketingu“ a automobilových show, které spojují prezentaci značek s několikadenním eventem, nejlépe v přírodním nebo architektonicky či historicky zajímavém prostředí.

Na tento trend sázejí jednak samotné značky při organizaci vlastních promočních aktivit: třeba značka Audi pořádá v Česku zážitkové jízdy ve Špindlerově Mlýně, které mohou demonstrovat její hlavní přednost, což je pohon na všechna čtyři kola.

Peugeot organizuje od roku 2009 pravidelně roadshow po českých městech nazvanou Peugeot Emotion Day, při níž mají návštěvníci ve více než třech desítkách českých měst příležitost vyzkoušet si celou modelovou řadu osobních vozů Peugeot.

Také stěžejní česká automobilová firma Škoda Auto se v posledních letech více a více obrací i k možnosti spojit prezentaci své značky se zajímavým eventem. Loni se to týkalo pražského sportovního parku Soči – Letná, postaveného v době konání zimních olympijských her, kde byla Škoda Auto jedním z hlavních partnerů a vystavovala tam své nové modely. Letos se lze těšit například na hokejové mistrovství světa, které se koná po devíti letech opět v Česku. „V letošním roce chceme vytěžit vlastní marketingové a sponzorské aktivity, které nám umožní prezentovat přednosti našich vozů veřejnosti. Jednou z těchto aktivit je např. mistrovství světa v ledním hokeji v květnu 2015 v Praze,“ potvrzuje Vítězslav Pelc ze Škody Auto.

Nejde však jen o aktivity samotných importérů. Na „zážitkové projekty“ najeli také organizátoři automobilových výstav. Několikadenní projekty, při nichž jsou automobilové modely součástí působivé show konané pod širým nebem, jsou v západní Evropě populární už řadu let. Nejznámějším projektem tohoto typu je už zmíněný anglický Goodwood – Festival of Speed, který pořádá od roku 1993 na svém panství v Goodwoodu lord March. Čtyřdenní slavnost rychlých kol zahrnuje už ve čtvrtek zápolení na krátké trati do vrchu, setkání nejlepších současných i dřívějších závodníků, soutěž elegance, aukci nejvzácnějších automobilů a v posledních letech už také skutečný autosalon s předváděcími jízdami nejnovějších automobilů a se světovými premiérami nových vozů. S návštěvností kolem 300 tisíc diváků může tento festival směle konkurovat i nejznámějším „áčkovým autosalonům“ typu Ženevy. Goodwood odstartoval trend, na který navázaly další projekty: například britská „supercar show“ Salon Privé, představující luxusní a historická auta v exkluzivním prostředí windsorského zámku. Tato akce inspirovala také vznik českého projektu Legendy, jehož první ročník se uskutečnil poprvé loni.

Megashow jako slavnost

Předpremiéra automobilového festivalu Legendy se tedy konala už na podzim roku 2013 v pražské Psychiatrické nemocnici Bohnice v rámci charitativního festivalu Babí léto. Oficiální první ročník se pak uskutečnil loni v půli června a podle zakladatele projektu Lubora Kose dosáhl osmnáctitisícové návštěvnosti. Veřejnosti představil 650 aut, 200 motocyklů a na 30 osobností automobilového sportu. Akce má jiný charakter než klasické velké automobilové výstavy, ale podobá se jim v tom, že se rovněž opírá zejména o spolupráci s velkými importéry (na prvním ročníku to byl například Mercedes-Benz, který zde uvedl exponáty ze svého depozitu ve Švýcarsku a představil off-road G 6×6, který se proslavil v pořadu Top Gear, firma BMW zase přivezla do Prahy dva své speciály a Volvo prezentovalo nové technické vymoženosti).

„Každý importér zde může prezentovat celé své portfolio, ale chceme po něm, aby dodal také něco unikátního, buď mimořádný model, nebo slavnou osobnost. Předností Legend je totiž to, že spojují jednotlivé značky s emocemi a orientují se nejen na prodej, ale také na image značky. Je to spojení staletého anglického parku s exkluzivními modely aut, s nimiž se návštěvníci nemusí už víckrát v životě setkat, s možností 1,5 kilometru dlouhé exhibiční jízdy a s krásnou mnohahodinovou procházkou,“ říká zakladatel a ředitel projektu Lubor Kos.

Automobilovým výstavám navíc může v letošním roce napomoci skutečnost, že český trh loni ožil a po několikaleté stagnaci opět výrazněji rostl (viz tabulka). Svůj vliv na to měl vývoj koruny, který zatraktivnil české výrobky zákazníkům z Evropské unie. Letošní rok zatím naznačuje, že by tento pozitivní vývoj mohl pokračovat. Byla by proto velká škoda, kdyby se reprezentativní autosalony měly stát v České republice minulostí.

Autovýstavy v číslech

Autosalon Brno, ročník 2013
Počet vystavovatelů: 101
Počet návštěvníků: 77 524
Obsazená výstavní plocha: 16 768 m2

Autoshow Praha, ročník 2014
Počet vystavovatelů: přes 40
Počet návštěvníků: přes 25 000
Obsazená výstavní plocha: 16 000 m2

Legendy Praha, ročník 2014
Počet vystavovatelů: cca 350
Počet návštěvníků: 17 560
Obsazená výstavní plocha: cca 300 000 m2

(Zdroj: Pořadatelé)

Mezi nové výstavní projekty se řadí několikadenní „automobilová slavnost“ Legendy, která v prostředí bohnické nemocnice představuje slavné modely světových i českých značek a současně osobnosti motoristického sportu. Inspiroval ji anglický projekt Salon Privé.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)