Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Tematické kanály táhnou růst TV trhu

Přechod na digitální terestrické vysílání, který byl dokončen v roce 2012, umožnil zahájit vysílání řadě nových, převážně tematických televizních stanic, které nadále táhnou růst televizního trhu, a to i přes rozšíření platforem, jež umožňují konzumování videoobsahu mimo TV obrazovky, viz komentář Jiřího Udatného na str. 20.

Tematické kanály začaly postupně uvádět i hlavní televizní skupiny, aby si udržely své dominantní postavení na trhu a kompenzovaly postupný pokles hlavních plnoformátových kanálů Nova, PrimaČT1.

V roce 2007 zahájila vysílání filmová stanice Nova Cinema, v roce 2009 pak televize Barrandov, která je sice plnoformátovou stanicí, svým výkonem má však blíže k tematických televizím. Prima uvedla v roce 2009 televizi určenou mladším divákům Prima Cool a v roce 2011 kanál zaměřený na ženy Prima love. Nova ještě za vedení Adriana Sarbua a Jana Andruška počínaje létem 2012 přišla v rychlém sledu se třemi novými stanicemi – Fanda, SmíchovTelka, které doposud táhnou růst celé skupiny. Na začátku roku 2013 pak Prima spustila dokumentární kanál Prima Zoom, který měl nejúspěšnější start ze všech tematických stanic. V prvním měsíci svého vysílání dosáhl podílu přes tři procenta, postupně se ale jeho sledovanost snižovala.

Reklama
ČEZ

Své tematické kanály rozjela i Česká televize. K ČT2 přibyly ČT sport, ČT24ČT:D spolu s ČT art. Terestrické vysílání samozřejmě obohatily i nezávislé TV stanice, které nepatří pod žádnou z dominantních TV skupin – jde např. o stanice Óčka (Óčko, Óčko GoldÓčko Express), Šlágr TV, TV Pohoda a další.

Nové stanice přibudou na jaře

A další stanice budou přibývat. Start nových tematických kanálů oznámila televize Barrandov, jež by tím mohla navýšit svůj podíl na sledovanosti, který delší dobu stagnuje pod pěti procenty u dospělých diváků. Od dubna plánuje hned dva nové kanály – filmové Kino Barrandov a kombinovanou dětskou a dokumentární stanici Barrandov Plus. Výhradním dodavatelem obsahu těchto dvou nových kanálů bude společnost SPI International.

Novou televizní stanici má v plánu spustit i skupina Prima, zatím však neuvedla bližší podrobnosti. „Na přípravě nového kanálu stále pracujeme,“ uvedl programový ředitel Primy Roman Mrázek. Další nový kanál naopak zatím neplánuje Česká televize. „Pro Českou televizi je v tuto chvíli vzhledem k nastaveným rozpočtovým možnostem naprostou prioritou udržet rozsah a vysokou úroveň původní tvorby,“ uvedl programový ředitel ČT Milan Fridrich. Také Nova zatím žádný plán na novou stanici nepředstavila, podle PR manažerky Anny Suché však monitoruje nové tržní příležitosti.

Zajímavý je pohled na vývoj sledovanosti daných stanic pro zjednodušení v CS 15+, která se nejčastěji uvádí. Zatímco do určitého bodu, kolem 2-3% podílu na trhu, televizní kanály postupně posilují, od určité hranice už je další růst velmi obtížný. Nejstarším z menších stanic Nova Cinema a TV Barrandov se podařilo atakovat hranici pětiprocentního podílu na trhu, přes kterou se jim už u dospělých diváků nedaří růst. Stanice, které začaly vysílat později, např. Prima Cool, se zastavily ještě dříve. Zvláštní kategorii tvoří ČT sport a ČT 24, které jsou výrazně ovlivněny sezonními událostmi, a pak ČT2, jejíž podíl klesl během příchodu nových stanic a od roku 2011 se jí daří mírně posilovat.

Televize pro mladé i náročnější

Pro TV skupiny je kvůli nabídce pro inzerenty zajímavý výkon tematických stanic v konkrétních cílových skupinách, kde mohou výborně doplňovat hlavní kanály s převážně staršími diváky. Např. Nova Cinema měla v roce 2014 průměrnou celodenní sledovanost v CS 15-54 let 5,75 %. Smíchov zase loni v hlavním vysílacím čase sledovalo 4,83 % diváků v mladší cílové skupině 6-35 let a např. stanici Fanda loni v prime timu průměrně sledovalo 2,61 % mužů v CS 25-45.

Prima Cool je zase ze zmíněných stanic nejoblíbenějších u mladých diváků 15-24 let, ačkoliv v posledních dvou letech tu její podíl mírně klesá. U stanic TV Barrandov, ČT2 a Telka je vidět zase příliv starších diváků nad 65 let. Mezi dětskými diváky v cílové skupině 4-12 let se výborně etablovalo Déčko, které dnes dosahuje více než 25% podílu na publiku, což z něj podle Milana Fridricha učinilo nejúspěšnější dětský kanál v Evropě.

Co se týká programového zaměření a profilu zmíněných tematických stanic, velké změny jejich provozovatelé nechystají. Televize Prima by podle svého programového ředitele Romana Mrázka chtěla pokračovat s dalším propojováním televize a on-line služeb. Pro Primu Cool chystá na jaře novinku v oblasti původní tvorby, pořad Hrajeme s Alim, který propojí televizní obrazovku s on-line světem. Již dříve také uvedl, že kanál Prima love by se měl více přiblížit i mužskému publiku, a proto prošel i změnou barvy loga z růžové na fialovou. TV Nova podle Anny Suché žádné výraznější změny u TV stanic neplánuje.

Prima Cool, vysílající např. seriál Teorie velkého třesku, je oblíbená u mladých diváků ve věku 15-24 let, poslední dva roky ale její podíl v této cílové skupině mírně klesá.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)