Když se řekne Herbadent, leckdo z nás si možná představí lahvičku s roztokem na afty v koupelnách seniorů. Mění se nějak vaše cílová skupina?
Určitě nás historicky znají starší lidé. Podle našich dat je největší povědomí o značce Herbadent u věkové skupiny 50+. Proto máme samozřejmě ambice oslovit mladší cílové skupiny, s čímž souvisí redesign našich produktů i samotného loga, aby byla značka celkově atraktivnější. Zároveň se naše výrobky pohybují ve vyšší cenové hladině, související s povahou výroby a nároky na kvalitu, takže pro starší spotřebitele nemusí být již tak přijatelné. Vyvinuli jsme profesionální řadu dentálních produktů, které najdete jen v ordinacích zubních lékařů a hygienistek – Herbadent Professional. Povědomí o značce šíříme také formou odborných seminářů s lékaři, články v odborných titulech a komunikací s lékárnami. Někteří dvacetiletí si pak Herbadent nespojují s pastou, ale s florbalovým týmem žen, který sedmkrát vyhrál mistrovství republiky.
Čímž se dostáváme k vašim CSR aktivitám, v nichž jste hodně vidět…
Partnerství se Světluškou je naší srdeční záležitostí, a to nejen z pohledu finančního. Pořádáme exkurze pro nevidomé v naší firmě, jednáme o pracovní pozici pro nevidomého. Letos bychom chtěli uvést do prodeje limitovaný zubní kartáček pro Světlušku, 40 % z prodejní ceny půjde na její konto. Se sponzoringem florbalu to je podobné, celá firma sportuje a zaměstnáváme bývalou kapitánku vítězného týmu.
Odhalíte výši vašeho rozpočtu na marketingové aktivity včetně nákladů na redesign v loňském roce?
Řekněme, že to bylo mezi pěti až šesti miliony korun, což je v poměru k obratu velmi vysoká část. Ale chceme růst a to znamená u nás především investice do marketingu. Naše komunikace spočívala v mixu POS materiálů, tiskové inzerce, letácích v čekárnách či ordinacích, korporátním i produktovém PR. Na jaře 2014 jsme na trh uvedli nové zubní pasty Herbadent Homeo bez fluoru a mentolu. Shodou okolností přední výrobce homeopatik (Boiron, pozn. red.) výrobu své zubní pasty zastavil, takže se bez našeho přičinění stala tato pasta jedinou svého druhu na trhu a zaznamenala velmi pozitivní ohlasy.
Když jsme u těch ohlasů, co Herbadent a Facebook?
S on-line aktivitami jsme začali poměrně nedávno, na začátku léta vznikal nový web, e-shop, facebookový profil. Se Zuzanou Zemanovou, která řídí marketing firmy, se na ně chceme letos více zaměřit. Loňský rok byl pro historii Herbadentu revoluční z hlediska rebrandingu a redesignu.
A zpětná vazba od distributorů?
Rádi bychom daleko více spolupracovali s lékárnami, víme, že potkat se osobně s každou značkou je pro lékárníky a další prodejce obtížné. Spoléháme se spíše na testy výrobků, v případě reklamací jsme nikdy neřešili kvalitu výrobků, ale pouze problémy dopravy či skladování. Také odpovídáme na množství odborných dotazů přes naše webové stránky, Facebook nebo osobně.
Není váš sortiment pro e-shop přece jen dost úzký?
Může se tak zdát, ale zaběhl se dobře. Už začínáme řešit složitější logistiku, zákazníci se vrací. Když už má někdo zájem o kvalitní bylinné produkty, u nás je najde. V rámci našeho e-shopu se chceme i nadále rozvíjet a profilovat jako odborníci. Máme tu výhodu, že jsme i výrobce, můžeme v mnohém vývoj produktů ovlivnit, na rozdíl od dovozců. Jinak prodáváme i přes lékárenské e-shopy, se kterými bychom rádi letos ještě zintenzivnili komunikaci značky a produktů.
Na webu uvádíte termíny exkurzí po firmě a výrobně pro veřejnost. S jakými poznatky či dojmy většinou návštěvníci odcházejí?
Získají u nás jasný důkaz toho, že nelze srovnávat Herbadent s produkty z drogerie za třicet korun. Provedeme tady ročně stovky lidí a jsme na to hrdí, do budoucna bychom rádi ještě více podpořili naše vzájemné vztahy se zákazníky.
O značce Herbadent
Tradice výroby bylinných přípravků sahá do roku 1897, kdy se na smíchovském nábřeží započala produkce medicinálních vín, dnes prodávaných pod značkou Herbavinum. Postupně přibývaly další bylinné produkty jako léčebné koupele (Herbaspa), ústní vody, gely či pasty (Herbadent). Za existence socialistické republiky zde výroba probíhala v rámci státního podniku Léčiva. V prosinci 2014 získala společnost titul Nejštědřejší firemní dárce roku, od roku 2009 přispívá projektu Světluška podporujícímu nevidomé.
Pavel Zavadil, spolumajitel společnosti Aura Medical
Společnost Herbadent koupila Aura Medical (dodavatel zdravotnických přístrojů a vybavení) zastoupená Pavlem Zavadilem a Petrem Konířem v roce 2003. Pavel Zavadil věnuje většinu úsilí zviditelnění značky Herbadent, trvá však na její kvalitě podpořené přísnými výrobními normami a tradiční recepturou.