„Když jsem s kamarády vydal v roce 1997 prvního Gurmána, byla to taková legrace, o které jsme ani netušili, jestli se uchytí. Tehdy nebyli žádní Pohlreichové a Babicové. Nebyly skoro žádné pořady ani rubriky o vaření,“ vzpomínal Pavel Maurer, když minulý týden zahajoval šestý ročník svého Grand Restaurant Festivalu.
Gastronomie se u nás od roku 1997 – stejně jako v jiných rozvinutých zemích – stala vášní velké části národa. Knihkupectví zavalily kuchařky celebrit, v televizi je víc pořadů o vaření, než by jeden chtěl vidět. Ani „gastronaut“ Maurer už není sám. Bývalému kreativnímu řediteli agentur Young & Rubicam a Ogilvy & Mather vyrostla konkurence. Nikdo si však na znovuobjevené touze Česka po dobrém jídle nepostavil takový byznys jako on.
Gurmáni? Na Pražském hradě
Jeho základem je bývalý Gurmán, od roku 2002 přejmenovaný na Maurerův Výběr Grand Restaurant. Malá, ale ne útlá knížka každoročně v prosinci přináší přehled „nejlepších a nejzajímavějších restaurantů v ČR“, který „vzniká na základě nezávislých názorů dobrovolných hodnotitelů“. Nejlépe hodnocená desítka restaurací se prezentuje na „gurmánské party“, kde ocenění šéfkuchaři připravují speciální menu. Poslední gala se konalo v Míčovně Pražského hradu a hlavním tématem byla česká klasika – svíčková.
V roce 2007 se v Museu Kampa Sovovy mlýny konal první ročník Prague Food Festivalu. Dnes jde o nejvýznamnější veřejnou přehlídku a ochutnávku na našem trhu. Osmý ročník loni do Královské zahrady Pražského hradu přilákal přes 17 tisíc lidí. V roce 2011 Maurer své portfolio rozšířil o publikaci a stránky Grand Bar, loni proběhl „nultý ročník“ projektu Ceny české gastronomie. Maurer také pořádá domácí i zahraniční gastronomické zájezdy Mňam Tour a už třetím rokem připravuje dvě pravidelné glosy týdně pro Radiožurnál.
Reklama i byznys mimo sezonu
Celorepublikový záběr má Grand Restaurant Festival, v jehož rámci vybrané restaurace od poloviny ledna do konce února – tedy z pohledu byznysu během okurkové sezony – nabízejí degustační menu za zvýhodněné ceny.
Loni nabídku využilo 30 tisíc plátců. Letos se akce účastní už 85 podniků, přičemž poprvé není po Praze nejvíc podniků z Brna, ale z Ostravy. Maximální cena degustačního menu je přitom 600 korun. „Není jednoduché se do toho vejít a samozřejmě na tom nevyděláme. Ale můžeme dát ochutnat naše jídla lidem, kteří by nás jinak nenavštívili,“ vysvětluje David Šašek, šéfkuchař finediningové restaurace Coda malostranského hotelu Aria. „Je to pro nás investice. Ale taky velice dobrá reklama, protože lidé se vracejí,“ potvrzuje Šaškova slova a taky smysl Maurerovy práce – a jeho profitabilního byznysu, který zaměstnává desítku lidí – Pavel Sapík z oceňované Terasy U Zlaté studně.
Maurer reklamní branži opustil v roce 2007, kdy si řekl „pokud to neuchopím naplno, tak mi to uteče“. „Ty roky v reklamě jsou pro mě teď moc užitečné,“ říká s tím, že restauratérům za jejich „entry fee“ nejen přivádí hosty, ale třeba i garantuje celorepublikové reklamní kampaně. Přitom připouští, že opojení českého národa gastronomií už asi narazilo na své limity. „Nové projekty už dělat nechci. Dnes jsem rád, když můžu dělat osvětu,“ říká s odkazem na letošní iniciativu E-svačinky.
Dnes už bývalý kreativní ředitel Pavel Maurer (nahoře) se od roku 2007 věnuje jen svým „gastroprojektům“. Letošní pardubickou charitativní iniciativu E-svačinky zaštítili i oceňovaní šéfkuchaři David Šašek a Pavel Sapík (vpravo).