V České republice vychází několik tisíc tiskových titulů a většina z nich žije z inzertních příjmů. Je ale pravda, že mnoho z nich u nás přestalo v uplynulých letech vycházet. Jaké tituly tedy mají šanci se na trhu udržet i v příštích letech? Myslím, že přežijí hlavně oborové tituly, zaměřené na specializovanou a úžeji profilovanou cílovou skupinu, a samozřejmě pak vysokonákladové tituly, které oslovují masivní čtenářskou obec a mají i zajímavé příjmy z předplatného a stánkového prodeje.Za pozitivní trend v poslední době považuji návrat zadavatelů k investicím do tiskové reklamy, a to i díky spojování titulů do tematických balíčků, tak jak se to ostatně již několik let děje v oblasti on-line. K tomuto kroku přistupuje řada vydavatelů a svědčí o tom i konsolidace na tiskovém trhu. Přistupujeme k tomu i u nás, hodně si slibujeme od spojení časopisů do sportovního balíčku pro muže (spojili jsme časopisy Hattrick a nově získané tituly Velo, Cyklo, Snow), navýšení investic do těchto titulů na základě podzimních prezentací u našich hlavních klientů. Důvodem, proč jsme tak učinili, je širší zasažení cílové skupiny a samozřejmě i pomalu klesající náklady tištěných titulů. Spojováním do balíčků se nepochybně balíčky stávají pro inzerenty zajímavějšími než prezentace v jednotlivých titulech, pokud se tedy nejedná o čistě oborového klienta. Ale i pro oborové klienty může v některých případech přinést prezentace v balíčku zajímavé výsledky. Spojením do tematických celků získávají všichni, jak zadavatelé – zasažením skupiny a úsporou nákladů, tak média, ke kterým by se bez spojení investice třeba vůbec nedostaly. Celkově vidím návrat zadavatelů do tiskové inzerce v následujících letech velmi pozitivně, již vyzkoušeli, že investice do tiskové reklamy jim přinášejí zajímavé výsledky, a tisk tak je důležitou součástí jejich mediálního plánování.
Michael Fridrich
([email protected])
Budoucnost mají tituly zaměřené na užší cílovou skupinu a vysokonákladové tituly.