Mobilní divize kanadské společnosti BlackBerry (dříve Research in Motion) se opět pokouší o restart. Od masivního nástupu smartphonů využívajících platformu Android se ocitá v krizi. Tu by teď mohla alespoň částečně zmírnit novým modelem BlackBerry Classic, který uvedla na trh ke konci loňského roku. Podle informací ze zahraničních médií je tento model, který je žádaný především kvůli retrodesignu, klasické prostorné klávesnici a většímu displeji, vyprodaný například v Severní Americe a na dalších trzích se zájemci zapisují do pořadníků. Výjimkou není ani Česká republika, kam by měl Classic dorazit ke konci ledna.
I když se odborníci na telekomunikace shodují, že návrat ke klasice může společnosti pomoci při obnově důvěry u fanoušků, zpět na vrchol mezi výrobce chytrých telefonů se jí zřejmě již zařadit nepodaří. Také proto, že milovníci klasické klávesnice u mobilních telefonů stárnou a je otázkou, zda pro generaci, která vyrůstá na dotykových displejích, může být model Classic dostatečně atraktivním retrem. To mj. potvrdila v BBC i analytička agentury Kantar Carolina Milanesiová.
Těžit může z dobrého zabezpečení
Pro BlackBerry, které historicky přivedlo e-mail do telefonu a učinilo tak bezpečně, jsou určitě pozitivní zprávou lepšící se hospodářské výsledky. Za třetí čtvrtletí fiskálního roku 2015 se společnost již nachází v černých číslech, ovšem tržby ve výši 793 mil. dolarů zdaleka nesplnily očekávání. „Pro BlackBerry je nejdůležitější fakt, že se mu podařilo zastavit ztrátu. Zeštíhlelo a je flexibilnější. Lidé mu už zase více věří,“ komentuje Vojtěch Dalekorej, zakladatel webu BBCzech. Podle Jana Lodla, odborníka na telekomunikace, se mobily proměnily ve spotřební zboží a toho, co může BlackBerry uživatelům aktuálně nabídnout navíc, moc není. Těžit může především z image dobrého zabezpečení. „Co může společnosti pomoci, je fakt, že jí uživatelé věří. Bodovat může jednoznačně ve firmách, které dbají na velkou bezpečnost dat. A to je výhoda, na níž může stavět.“
S dotykovými telefony neprorazilo
Neblahý vývoj se pokouší BlackBerry zvrátit již delší dobu, moc se mu to však nedaří. Dotykové telefony mu velkou slávu nepřinesly, přitom hlavně jimi může cílit na mladší uživatele. O to se pokoušelo před dvěma lety projektem Keep Moving, do jehož čela postavilo jako hlavní ambasadorku zpěvačku Alicii Keysovou, již zároveň jmenovalo globální kreativní ředitelkou společnosti. Zpěvaččiným úkolem bylo propagovat BlackBerry všude ve světě, nebyla v tom však moc úspěšná. Nikoho tedy nepřekvapilo, když BlackBerry spolupráci se zpěvačkou po roce ukončilo.
Aktuálně nemají telefony značky BlackBerry mezi uživateli velké zastoupení. Pohybuje se kolem 1-2 %. O něco více je používají Asijci – cca 3 %, s dobou největší slávy to však lze srovnat jen stěží.
Po delší době to také vypadá, že BlackBerry se už nenachází v ostré palbě médií, které bylo dlouhodobě vystavováno od roku 2010. V té době pod tlakem konkurenční společnosti Samsung a OS Android usilovně pracovalo na vývoji nového operačního systému, k němuž mu pomohla koupě QNX Software Systems. Nový systém však představilo až o tři roky později a to mu ujel vlak.
Na rozdíl od Nokie, která ještě dlouho po zavalení trhu smartphony od Applu a Samsungu věřila, že se jí podaří prorazit s telefony se zastaralým Symbianem, se BlackBerry rozhodlo řešit vývoj nového softwaru podstatně dřív. Oproti Nokii tedy neskončilo prodejem, jak ještě před nedávnem mnozí analytici spekulovali. Nokia však už konkurovat nedokázala a svou mobilní divizi prodala více než před rokem Microsoftu.
BlackBerry se pokoušelo před dvěma lety oslovit mladší uživatele projektem Keep Moving s Alicií Keysovou. Zpěvačka však společnosti ovoce nepřinesla, a tak se po roce rozloučily.