Reklama
Megaboard

Alza čeří vody prodejů elektronických verzí

Ke konci loňského roku se začalo vydavatelům elektronických verzí novin a časopisů blýskat na lepší časy. Internetový prodejce Alza.cz totiž spustil prodej elektronických novin a časopisů po převzetí většinového podílu distributora a prodejce elektronického předplatného novin a časopisů Publero.

Nejprodávanější časopisy si o něco polepšily

V Alza Media se tak objevily stovky novin a časopisů, které si mohou zákazníci v jejich elektronické podobě kupovat. „Prodej elektronických novin a časopisů jsme zahájili v listopadu, tedy v již probíhající sezoně. Potvrdilo se tak, že předplatné časopisů je vhodným vánočním dárkem, který zákazníci často pořizují doslova na poslední chvíli. Podobně jako ostatní elektronický obsah z naší sekce Alza Media, např. e-knihy, hudba nebo filmy, se i časopisy nebo noviny dají koupit velmi rychle a během chvíle,“ uvedla Šárka Jakoubková z Alzy.

Prodeje elektronických verzí potřebují větší promo. Řada vydavatelů k tomu používá pobídky zasílané s nabídkou předplatného, mailing listy i slevové portály aj. Alza.cz hodně investuje do internetové displej reklamy, jen v prosinci loňského roku investovala do reklamního prostoru v ceníkových cenách 21,4 milionu korun (dle monitoringu společnosti Admosphere). Společnosti loni přibyli zákazníci a stoupl jí i obrat. Odrazí se to ale na příjmech českých vydavatelů?

K nejprodávanějším titulům ve vánočním období patřily časopisy National Geographic (z portfolia Astrosat Media), Maxim (od Burdy Praha) a Computer (od Mladé fronty). National Geographic podle marketingové ředitelky mediálního domu Astrosat Media Alexandry Brunclíkové registruje ve statistice časopisu National Geographic v elektronické verzi za měsíc prosinec 21 předplatitelů a 372 odebraných vydání. Maxim zatím čistá čísla nemá k dispozici, ale eviduje lehce rostoucí trend.

Časopis Computer vykazoval podle kanceláře pro ověřování nákladu tisku ABC ČR už v listopadu přes 500 měsíčně prodaných elektronických verzí (EV 1). „Evidujeme u prodeje elektronického předplatného časopisu Computer soustavný nárůst předplatitelů. Za měsíc prosinec data EV časopisu Computer ještě nemáme k dispozici. Předpokládáme však nárůst o desítky nových předplatitelů. Bez prosincových dat v současnosti evidujeme 1763 unikátních aktivních registrací pro časopis Computer,“ uvedla Pavlína Míčová za vydavatelství Mladá fronta. Jde ale o celkově sečtenou předplatitelskou elektronickou a bonusovou elektronickou verzi k předplacenému tištěnému časopisu.

Dlouhodobě mají nejvíc ověřovaných elektronických verzí (EV 1) v ČR deníky (od Czech News Center, Economie, Mafry) a z časopisů pak zpravodajské týdeníky (Reflex, Respekt, Týden).

V letošním roce Alza očekává další růst zájmu o elektronické noviny a časopisy a chce čtenářům nabídnout různé kombinace předplatného, jednotlivých čísel i rozsáhlého archivu.

Prodejům nahrává rostoucí penetrace

S nárůstem penetrace zařízení usnadňujících konzumaci elektronického obsahu, jako jsou stále dokonalejší čtečky, tablety a smartphony, budou podle Jakoubkové fyzické nosiče, tištěné noviny, časopisy nebo knihy stále častěji nahrazovány právě elektronickým obsahem. Alza má za to, že v horizontu pěti let bude 80 % knih a časopisů prodáno v elektronické podobě. To je ale hodně ambiciózní predikce. Některé ze čtecích zařízení dnes podle výzkumu Media projekt od agentur MedianSTEM/MARK vlastní bezmála dvě pětiny Čechů ve věku 12-79 let. Alza chce čtení tohoto typu podporovat, pro pohodlné čtení nabízí zdarma aplikaci pro smartphony a tablety, které mají nově speciální funkce pro čtení novin a časopisů.

Nejvíc by za elektronickou verzi platili mladší

Zásadní je ale ochota platit ze elektronické verze novin a časopisů, které se ocitají v konkurenci internetového obsahu zdarma. Studie o způsobech monetizace obsahu na internetu, kterou realizoval loni Median pro Sdružení pro internetový rozvoj (n = 1012 respondentů), přinesla informaci, že za předplatné elektronické verze časopisů by bylo ochotno zaplatit cca 15 % respondentů z internetové populace 15-65 let. Lidé jsou ale o něco ochotnější zaplatit za elektronickou verzi odborného média. Za předplatné elektronické verze novin a časopisů by nejvíce lidí upřednostnilo měsíční platbu, i roční platba je ale nadprůměrně preferovaná u předplatného elektronické verze časopisů, novin a odborného média, což potvrzuje tradiční nabídky ročních předplatných. Zajímavé je, že významně vyšší průměrnou cenu jsou za předplatné elektronické verze časopisů ochotni zaplatit nejmladší respondenti a středoškoláci s maturitou.

Maximálně by respondenti byli ochotní zaplatit za předplatné elektronické verze časopisů 250 korun (průměrná částka je vždy počítána jen z odpovědí respondentů, kteří jsou za daný obsah ochotni zaplatit, n = 153), za noviny pak o něco méně – cca 230 Kč.

Elektronické verze ale mají budoucnost, když už si uživatel elektronické předplatné totiž pořídí, bývá s ním v drtivé většině spokojen (je třeba ale vzít v úvahu, že ve výzkumu kvalitu hodnotil jen malý počet těch, kteří si už předplatné pořídili).

 

Internetový prodejce nabízí zboží on-line trafiky Publero. Tituly jsou v drtivé většině o něco levnější než papírová verze.

Za elektronické verze by větší sumu zaplatila spíš mladší generace, pro kterou je konzumace obsahu na obrazovkách už přirozenější.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek
gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále