Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Alza čeří vody prodejů elektronických verzí

Ke konci loňského roku se začalo vydavatelům elektronických verzí novin a časopisů blýskat na lepší časy. Internetový prodejce Alza.cz totiž spustil prodej elektronických novin a časopisů po převzetí většinového podílu distributora a prodejce elektronického předplatného novin a časopisů Publero.

Nejprodávanější časopisy si o něco polepšily

V Alza Media se tak objevily stovky novin a časopisů, které si mohou zákazníci v jejich elektronické podobě kupovat. „Prodej elektronických novin a časopisů jsme zahájili v listopadu, tedy v již probíhající sezoně. Potvrdilo se tak, že předplatné časopisů je vhodným vánočním dárkem, který zákazníci často pořizují doslova na poslední chvíli. Podobně jako ostatní elektronický obsah z naší sekce Alza Media, např. e-knihy, hudba nebo filmy, se i časopisy nebo noviny dají koupit velmi rychle a během chvíle,“ uvedla Šárka Jakoubková z Alzy.

Prodeje elektronických verzí potřebují větší promo. Řada vydavatelů k tomu používá pobídky zasílané s nabídkou předplatného, mailing listy i slevové portály aj. Alza.cz hodně investuje do internetové displej reklamy, jen v prosinci loňského roku investovala do reklamního prostoru v ceníkových cenách 21,4 milionu korun (dle monitoringu společnosti Admosphere). Společnosti loni přibyli zákazníci a stoupl jí i obrat. Odrazí se to ale na příjmech českých vydavatelů?

Reklama

K nejprodávanějším titulům ve vánočním období patřily časopisy National Geographic (z portfolia Astrosat Media), Maxim (od Burdy Praha) a Computer (od Mladé fronty). National Geographic podle marketingové ředitelky mediálního domu Astrosat Media Alexandry Brunclíkové registruje ve statistice časopisu National Geographic v elektronické verzi za měsíc prosinec 21 předplatitelů a 372 odebraných vydání. Maxim zatím čistá čísla nemá k dispozici, ale eviduje lehce rostoucí trend.

Časopis Computer vykazoval podle kanceláře pro ověřování nákladu tisku ABC ČR už v listopadu přes 500 měsíčně prodaných elektronických verzí (EV 1). „Evidujeme u prodeje elektronického předplatného časopisu Computer soustavný nárůst předplatitelů. Za měsíc prosinec data EV časopisu Computer ještě nemáme k dispozici. Předpokládáme však nárůst o desítky nových předplatitelů. Bez prosincových dat v současnosti evidujeme 1763 unikátních aktivních registrací pro časopis Computer,“ uvedla Pavlína Míčová za vydavatelství Mladá fronta. Jde ale o celkově sečtenou předplatitelskou elektronickou a bonusovou elektronickou verzi k předplacenému tištěnému časopisu.

Dlouhodobě mají nejvíc ověřovaných elektronických verzí (EV 1) v ČR deníky (od Czech News Center, Economie, Mafry) a z časopisů pak zpravodajské týdeníky (Reflex, Respekt, Týden).

V letošním roce Alza očekává další růst zájmu o elektronické noviny a časopisy a chce čtenářům nabídnout různé kombinace předplatného, jednotlivých čísel i rozsáhlého archivu.

Prodejům nahrává rostoucí penetrace

S nárůstem penetrace zařízení usnadňujících konzumaci elektronického obsahu, jako jsou stále dokonalejší čtečky, tablety a smartphony, budou podle Jakoubkové fyzické nosiče, tištěné noviny, časopisy nebo knihy stále častěji nahrazovány právě elektronickým obsahem. Alza má za to, že v horizontu pěti let bude 80 % knih a časopisů prodáno v elektronické podobě. To je ale hodně ambiciózní predikce. Některé ze čtecích zařízení dnes podle výzkumu Media projekt od agentur MedianSTEM/MARK vlastní bezmála dvě pětiny Čechů ve věku 12-79 let. Alza chce čtení tohoto typu podporovat, pro pohodlné čtení nabízí zdarma aplikaci pro smartphony a tablety, které mají nově speciální funkce pro čtení novin a časopisů.

Nejvíc by za elektronickou verzi platili mladší

Zásadní je ale ochota platit ze elektronické verze novin a časopisů, které se ocitají v konkurenci internetového obsahu zdarma. Studie o způsobech monetizace obsahu na internetu, kterou realizoval loni Median pro Sdružení pro internetový rozvoj (n = 1012 respondentů), přinesla informaci, že za předplatné elektronické verze časopisů by bylo ochotno zaplatit cca 15 % respondentů z internetové populace 15-65 let. Lidé jsou ale o něco ochotnější zaplatit za elektronickou verzi odborného média. Za předplatné elektronické verze novin a časopisů by nejvíce lidí upřednostnilo měsíční platbu, i roční platba je ale nadprůměrně preferovaná u předplatného elektronické verze časopisů, novin a odborného média, což potvrzuje tradiční nabídky ročních předplatných. Zajímavé je, že významně vyšší průměrnou cenu jsou za předplatné elektronické verze časopisů ochotni zaplatit nejmladší respondenti a středoškoláci s maturitou.

Maximálně by respondenti byli ochotní zaplatit za předplatné elektronické verze časopisů 250 korun (průměrná částka je vždy počítána jen z odpovědí respondentů, kteří jsou za daný obsah ochotni zaplatit, n = 153), za noviny pak o něco méně – cca 230 Kč.

Elektronické verze ale mají budoucnost, když už si uživatel elektronické předplatné totiž pořídí, bývá s ním v drtivé většině spokojen (je třeba ale vzít v úvahu, že ve výzkumu kvalitu hodnotil jen malý počet těch, kteří si už předplatné pořídili).

 

Internetový prodejce nabízí zboží on-line trafiky Publero. Tituly jsou v drtivé většině o něco levnější než papírová verze.

Za elektronické verze by větší sumu zaplatila spíš mladší generace, pro kterou je konzumace obsahu na obrazovkách už přirozenější.

Reklama
Know
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)