Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Od Twitteru se odklánějí osobnosti i zadavatelé

Twitter se poté, co se stal šéfem Elon Musk, zmítá v nejistotě dalšího vývoje. Značky na to reagují pozastavením nákupu reklamy. Uživatele budou také muset za ověřené účty platit osm dolarů měsíčně.

Je to jen pár týdnů, kdy po několikaměsíční sáze konečně Elon Musk koupil sociální síť Twitter. A jak se dalo předpokládat, k výrazným změnám přistoupil s pověstnou rychlostí. Nejdříve vyhodil podstatnou část dosavadního vedení – poroučel se CEO, CFO či šéf právního oddělení. Minulý týden se pak objevily zprávy, že by Twitter mohla opustit až polovina zaměstnanců, tedy asi 3700 lidí. 

A jelikož ve vzduchu visí tato hrozba, tak řada pracovníků podle stanice CNBC nyní dělá 12 hodin denně sedm dnů v týdnu. „Očekává se od nás, že budeme skutečně pracovat 24 hodin denně,“ uvedl jeden z nich. Musk zaměstnancům moc nevěří a už do Twitteru převelel některé tváře Tesly, které dosud pracovaly na programu autopilota. 

Reklama
Know

V reakci na tyto zprávy například minulý týden prezident NortonLifeLock Ondřej Vlček v příspěvku na LinkedIn uvedl, že si smazal účet na Twitteru a nabádal k tomu i své známé a přátele. Příspěvek později změnil. Podobně vyzval k bojkotu také bývalý globální šéf digitální transformace v Havasu Richard Ihuel.

Zadavatelé si dávají pauzu

Platformu ovšem opouštějí i někteří významní zadavatelé. Minulý měsíc ještě před Muskovým převzetím značky jako Disney, Coca-Cola nebo Dyson omezily reklamu poté, co se objevila u fotografií zneužitých dětí. Podle dokumentu, který získala agentura Reuters je až 13 procent obsahu na Twitteru pornografického charakteru. 

“Twitter chce být nejrespektovanější reklamní platformou na světě, která zesílí vaši značku a povede k růstu vašeho byznysu,” ujistil je Musk. Zástupci značek i agentur měli podle serveru Adweek mít s Muskem schůzku, kde se ovšem miliardář vyhýbal odpovědím směrem k budoucnosti reklamy na platformě, například zda budou povoleny tabákové výrobky. „Aktivně naslouchal obavám vedení agentury ohledně brand safety prostředí a toho, co to znamená pro klienty,“ řekl jeden z účastníků. 

Ovšem podle dat analytické společnosti Pathmatics se to na reklamních příjmech v minulém týdnu nijak neprojevilo, protože byly téměř totožné s týdnem, než Musk Twitter definitivně převzal. Společnost Ebiquity uvedla, že devět ze 17 brandů, které její zástupci kontaktovali, uvedlo, že dalo svým agenturám instrukce, aby až do odvolání reklamy na platformě pozastavily. Spekuluje se, že by mohlo jít například o Sony, Mazdu či Nestlé. O dalších jako General Mills, General Motors či Ford se ví, že pozastavily reklamu, dokud se neukáže, jak bude síť pod novým vedením vypadat. Svým klientům doporučila reklamní spend pozastavit i Interpublic Group. Vzhledem k tomu, že Musk opakovaně tvrdil, že chce ze sítě chce mít “otevřené digitální náměstí”, je otázkou jak brand safety bude. 

“V současné době se k situaci nevyjadřujeme a čekáme na oficiální stanovisko Twitteru,” odpověděl na dotaz MAMu Petr Touš, který má ve společnosti Httpool platformu Twitter na starosti. Musk také oznámil vznik komise, která má posuzovat rozhodnutí v rámci moderace obsahu nebo návratu zapovězených osob jako třeba Donald Trump. Dřívější CEO Jack Dorsey chtěl naopak proti dezinformacím přitvrdit. Reklamní příjmy Twitteru v druhém čtvrtlet dosáhly miliardy dolarů, což tvořilo 90 procent tržeb. Naopak například kryptoměnová směnárna Binance slovy zakladatele CZ Muskovi věří a plány podpořila i vlastní půl miliardovou investicí.

Fajfka za dvě stovky měsíčně

Další výrazné změny na sebe nedají dlouho čekat zejména z hlediska osekávání nákladů a také hledání cest k vyšší monetizaci platformy. Změny se dotknou také “ofajfkovaných” účtů, které potvrzují osobnost účtu a jichž je prý na platformě kolem 400 tisíc. Nově by majitelé těchto ověřených účtů za symbol pravosti měli platit osm dolarů měsíčně. Za to mají mít přednost v odpovědích a vyhledávání. Také údajně uvidí jen poloviční množství reklam a budou moci sdílet dlouhá videa a zvukové klipy.

Účty, které si chtějí status v rámci Twitter Blue udržet budou mít 90 dnů na zaplacení nebo fajfku ztratí. Verifikace fungovala jako způsob, jak na platformě udržet prominentní osobnosti i ověřené firemní účty korporací, úřadů nebo i politiků a médií. A právě média ověřené účty milovala, protože s informacemi z těchto účtů mohli pracovat v rychlém denním zpravodajství. 

Aby člověk ověření získal, musel pro platformu něco znamenat, být častým přispěvatelem, prostě určitý VIP status. Když si jej bude možné koupit za osm dolarů, ztratí určitý punc exkluzivity. Ve hře je i zpoplatnění video příspěvků, kdy by tvůrci mohli rozhodnout, za kolik dolarů jej umístí za paywall, za což by měli podíl.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)