S neviditelným digitálním odpadem bojuje reálný koš na e-maily

Agentura BETC Paris se studiem Soixante Circuits vytvořily odpadkový koš, jenž je schopný odstranit tolik oxidu uhličitého, jako by zlikvidoval 432 igelitových sáčků denně.

Rčení „co oči nevidí, to srdce nebolí“ vystihuje obvyklý přístup k digitálnímu odpadu. Protože je neviditelný, málokomu dojde, jaký má dopad na životní prostředí. Na problém „neviditelného nepřítele“ ukazuje designové studio Soixante Circuits spolu s agenturou BETC Paris, podle nichž digitální odpad přispívá k tomu, že jsou datová centra zodpovědná za čtyři procenta skleníkových plynů – podobně jako civilní letecká doprava.

Ulehčit zátěži se společnosti rozhodly tím, že vytvořily reálný odpadkový koš, který definitivně maže e-maily ze složky, v níž zůstávají uložené zprávy k vymazání. Odpadkový koš nazvaný IRL Trashcan inspirovaný ikonou koše digitálního, maily likviduje díky NFT technologii po přiblížení mobilního telefonu. Zvládá umazat 600 e-mailů za minutu. Za den tak podle agentury může odstranit zátěž srovnatelnou s 432 plastovými sáčky, nebo jako kdyby se „umazala“ cesta autem představující 24 kilometrů.

Pro výpočet zmiňovaných přirovnání vyšla agentura z toho, že podle Borise Siegentgalera, CEO společnosti Infomaniak zasazující se o udržitelný provoz internetu, spotřebuje jeden e-mail uložený rok ve schránce 0,0096 Wh elektrické energie. Jedna kWH pak podle organizace ADEME představuje zátěž 500 gramů CO2. Umazání 600 e-mailů za minutu tedy podle agentury představuje snížení ekologické zátěže o tři gramy oxidu uhličitého. Při nepřetržitém provozu ho tedy IRL Trashcan za den „odstraní“ 4,32 kilogramu. To je stejná zátěž, jakou představuje 432 plastových sáčků (10 gramů CO2 na jeden), či 24kilometrová jízda autem, které produkuje 180 gramů CO2 na kilometr.

„Věříme, že zvýšit povědomí o problému digitálního odpadu se nám podaří, když se zapojí co největší možné množství lidí,“ říkají tvůrci projektu ze Soixante Circuits a BETC Paris. Kroky fungování procesu proto společnosti zpřístupnily na webových stránkách projektu (irltrashcan.soixantecircuits.fr), aby ho mohly firmy využít k přizpůsobení pro své interní systémy.

Koše od Soixante Circuits už využívají i partneři projektu, vedle BETC Paris je to její mateřská komunikační skupina Havas a ještě nad ní stojící skupina Vivendi.

Reklama
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-07

MAM Exkluzivně v časopise

Jaroslav Vígh
Jindřich Fáborský
Milka

MAM Téma čísla

iStock_lupa_pismena_SEO_hledani_nový web-otvírák (92)
kina
Návrh bez názvu-8
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

nova_O2
MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Penny prsa
nova_O2
MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Penny prsa