Digitální tvůrci se spojují. Vzniká asociace youtuberů, influencerů a podcasterů

© ATOM

V Česku vznikla Asociace tvůrců a online médií (ATOM). Jejím cílem je zastupovat nezávislé digitální tvůrce, chránit svobodné podnikatelské podmínky a kultivovat online prostor v době rostoucího vlivu tvůrčí ekonomiky.

Influenceři, youtubeři, autoři podcastů nebo producenti online pořadů – ti všichni dnes oslovují statisíce lidí denně, výrazně ovlivňují veřejné mínění a zároveň tvoří stále významnější segment české ekonomiky. Dosud jim ale chybělo oficiální zastoupení. To se má změnit právě se vznikem ATOMu.

V čele nově vzniklé asociace stojí Jiří Burýšek, novinář a tvůrce obsahu. Viceprezidenty se stali Karel Kovář, moderátor a tvůrce obsahu, Peter Sládeček, CEO agentury Tubrr a Tomáš Zvelebil, CEO agentury Subscribe. Právě kombinace pohledu tvůrců a profesionálů z agenturního prostředí má zajistit silné zastoupení celého sektoru. 

„Asociaci zakládáme nejen pro to, abychom jako tvůrci mohli vést dialog s orgány, které mají na starost regulaci naší práce, ale abychom tyto dialogy mohli vést také mezi sebou. Ať znovu nenastane situace, kdy jedna tisková zpráva způsobí měsíce trvající zmatky. A ať jsou všichni tvůrci předem připraveni nejen na možné legislativní změny, ale také na otázky týkající se například nových technologií, jako je umělá inteligence, a jejich etické využití v tvorbě,“ nastiňuje prezident Asociace Jiří Burýšek, známý jako Jirka vysvětluje věci. 

Zájem o regulaci roste. Tvůrci chtějí být u toho 

Rychlý rozvoj digitálního prostředí a rostoucí vliv online tvůrců přitahují pozornost veřejných institucí i politiků nejen v Česku, ale i v rámci Evropské unie. Tento vývoj zároveň zvyšuje zájem o jasnější regulaci a transparentní pravidla pro ekonomiku tvůrců – nově vznikající oblast digitální komunikace, podnikání a médií. Asociace chce v tomto prostoru sehrát roli mediátora mezi tvůrci a aktéry veřejného života a přispět tak ke kultivaci celého prostředí.

ATOM plánuje spolupracovat s orgány veřejné správy, zájmovými skupinami i mezinárodními institucemi a přinášet do diskuzí expertízu přímo z praxe. Současně chce být platformou, která sjednotí hlas tvůrců napříč různými typy obsahu a žánry.

Vzdělávání, AI i ochrana před vlivy ze zahraničí

Významnou součástí činnosti ATOMu bude také vzdělávání tvůrců, odborné i široké veřejnosti, a to zejména v tématech, jako jsou: umělá inteligence, digitální ekonomika či další nastupující technologie, které proměňují způsob tvorby a spotřeby online obsahu. Asociace chce rovněž pomoci tvůrcům orientovat se v rychle se měnícím prostředí a zároveň reagovat na vlivy mimoevropských států, které čím dál častěji vstupují do českého online prostoru.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Rostislav Čítek
Cadbury Flake reklama
SK Slavia Praha dresy
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
MAM_web_Knowlimits
Miky Karas a Miky Bílek_Etnetera_nový web-otvírák - 2025-07-02T100024
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
MAM_web_Knowlimits
Miky Karas a Miky Bílek_Etnetera_nový web-otvírák - 2025-07-02T100024