Influenceři pod dohledem. RRTV upřesnila, kdy musí tvůrci videí plnit povinnosti jako tradiční média

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání vydala nové právní stanovisko, které vyjasňuje, za jakých podmínek se influenceři stávají poskytovateli audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání.

Podle RRTV se influencer stává poskytovatelem audiovizuální mediální služby na vyžádání tehdy, pokud vytváří videa dostupná na přání uživatele, má redakční odpovědnost za jejich obsah, cílí na širokou veřejnost a vykonává tuto činnost jako hospodářskou aktivitu. Rozhodujícími faktory jsou také počet zhlédnutí a frekvence zveřejňování – konkrétně alespoň 500 tisíc zhlédnutí na jedno video a minimálně 52 videí ročně na jedné platformě. Důležitou roli hraje i výše příjmu z této činnosti, která musí přesáhnout 50 tisíc korun ročně, a skutečnost, že tvůrce působí na území České republiky.

Instituce s primárně nekomerčním zaměřením, jako jsou školy, veřejné úřady nebo neziskové organizace, podle stanoviska do této kategorie obvykle nespadají. Cílem vyjasnění pravidel je zajistit, aby tvůrci s významným dosahem a komerčním vlivem podléhali stejným pravidlům jako tradiční mediální subjekty. Tím má být posílena ochrana spotřebitelů, zejména dětí, a transparentnost obchodních sdělení na internetu.

V návaznosti na novelu zákona, která vstoupila v platnost v březnu letošního roku, již influenceři nemusejí svou činnost u RRTV registrovat sami. Nově totiž Rada zapisuje poskytovatele služeb do příslušného seznamu z vlastní iniciativy. Tvůrcům, kteří si nejsou jistí, zda do této kategorie spadají, RRTV doporučuje obrátit se na ni přímo pro individuální konzultaci.

Celé právní stanovisko je k dispozici na oficiálních stránkách RRTV.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Rostislav Čítek
Cadbury Flake reklama
SK Slavia Praha dresy
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345