Reklama
Megaboard

Google ustoupil: ÚOHS ukončil šetření po úpravách Merchant Center

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže loni prošetřoval možné zneužití dominantního postavení společností Google. Šetření ukončil po změnách ve službě Google Merchant Center, které rozptýlily obavy z narušení hospodářské soutěže.

Možné zneužití dominantního postavení Úřad spatřoval zejména v uplatňování rozdílných podmínek při shodném nebo srovnatelném plnění v rámci poskytování služby Google Merchant Center vůči jednotlivým účastníkům trhu, jimiž byli někteří účastníci v hospodářské soutěži znevýhodňováni. 

Společnost Google provozuje zdarma službu Google Merchant Center či GMC (označovaná také jako Google „Nákupy“). Služba GMC slouží jako centrální databáze informací o propagovaném zboží a zároveň v ní dochází k odhalování chyb a opravování údajů a metadat o zboží odběratelů této služby.

Aktivní účet ve službě Google Merchant Center je tedy nezbytnou podmínkou k placené produktové propagaci, která se uskutečňuje přes službu Google Ads. Některé typy zboží však nejsou službou GMC podporovány a nemohou být přes ni inzerovány, například zboží s proměnlivou cenou, tedy i zlatých a stříbrných slitků, investičního zlata a stříbra (označeno jako kategorie „Měna“). 

Stěžovateli, jehož podnět Úřad prověřoval, byl pozastaven účet a propagace prodeje investičního zlata a stříbra a jejich příslušenství, přestože stejné či obdobné zboží jiných soutěžitelů bylo ve službě GMC dostupné. Stěžovatel na danou situaci Google upozornil přes k tomu určený nástroj Google, ale k nápravě nedošlo.

Předběžným šetřením bylo zjištěno, že online prodej investičního zlata a stříbra a jejich příslušenství může být silně závislý na službách Google a že se ve službě GMC skutečně nachází nepodporovaný obsah nabízený jinými soutěžiteli na dotčeném trhu.

Úřad současně zjistil, že podmínky služby GMC mohly být uplatňovány nekonzistentně a diskriminačně, když některým subjektům bylo umožněno inzerovat nepodporovaný obsah i přes to, že na ně bylo upozorňováno nebo nabízely identické zboží, které bylo zakázáno jiným. 

Uvedené jednání vytvořilo významně nerovné podmínky na online trhu s investičním zlatem a stříbrem a jejich příslušenstvím v České republice. Takové uplatňování dotčené podmínky má přímý dopad na hospodářskou soutěž mezi soutěžiteli a ve svém důsledku omezuje možnost volby konečným spotřebitelům.

V reakci na vyžádání Úřadu Google přijal několik opatření za účelem rozptýlení obav Úřadu. Konkrétně byla provedena revize klíčových slov pro detekci nepodporovaného obsahu služby GMC, uskutečněna byla také manuální kontrola záznamů v dané službě a došlo k soutěžně zaměřenému proškolení zaměstnanců spravujících službu GMC. 

Úřad vyhodnotil navržená a implementovaná opatření Googlu jako dostačující, nezahájil správní řízení a případ uzavřel prostřednictvím soutěžní advokacie.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-01

MAM Exkluzivně v časopise

Výzvy
David Pastrňák - zlatý gól v Praze 2024
Public Relations

MAM Téma čísla

2025
Téma Ročenky 2024
letaky
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 čtvrtfinále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 čtvrtfinále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále