Reklama
Megaboard

Evropští vydavatelé se bouří: Google omezuje přístup k informacím a narušuje nezávislost médií

Čeští vydavatelé odmítají, aby dominantní platformy svévolně blokovaly evropským uživatelům internetu přístup k informacím a využívaly svého tržního postavení k vyvíjení tlaku na vydavatele.

Asociace online vydavatelů (AOV), Česká unie vydavatelů (ČUV), Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a Správce licenčních práv vydavatelů (SLPV) se proto připojují k výzvě evropských vydavatelských asociací adresovaný společnosti Google a důrazně odmítají její jednostranný krok, kterým se bez konzultace se zástupci vydavatelů rozhodla ve svém dominantním vyhledavači blokovat jejich obsah pro 1 procento uživatelů v osmi vybraných zemích EU. Miliony obyvatel EU tímto krokem omezila v jejich právu na svobodný přístup k informacím a současně tím svévolně narušuje nezávislost médii, chráněnou právem EU. 

Tento „test“ nemůže přitom dosáhnout deklarovaného cíle, tedy poskytnout regulátorům relevantní data v rámci jednání o licencích s vydavateli, protože probíhá bez řádné metodologie, netransparentně a po nespecifikovanou dobu. Dle všeho se tak jedná o další z řady kroků, kdy společnost Google zneužívá svého tržního postavení k nátlaku na vydavatele, kteří v souladu s evropskou směrnicí o autorském právu nárokují odměnu za užití svého obsahu na jejích službách. 

V podobném duchu společnosti Google a Meta dlouhodobě zneužívají své tržní postavení také v ČR. Dosah vydavatelského obsahu pro všechny české uživatele mimo jiné potlačují tím, že odebraly takzvané snippety, aby se údajně vyhnuly „nepřiměřenému finančnímu a provoznímu riziku“ v souvislosti s implementací výše zmíněné směrnice v ČR. I v tomto případě je ovšem způsob provedení zcela netransparentní a postup neodpovídá deklarovanému cíli. 

Na seznam zemí, kde byl test oznámen, byla původně zařazena také Francie, ale po zásahu veřejné moci ji Google ze seznamu vyřadil. Věříme proto, že se jednání společností Google a Meta v České republice v brzké době také stane zájmem orgánů veřejné moci. 

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-01

MAM Exkluzivně v časopise

KFC Bukurešť
Klára Poliakov, Lasvit
Štěpán Zub (Mixit) s Adamem Ondrou a Jiřím Procházkou

MAM Téma čísla

2025
Téma Ročenky 2024
letaky
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále