Evropští vydavatelé se bouří: Google omezuje přístup k informacím a narušuje nezávislost médií

Čeští vydavatelé odmítají, aby dominantní platformy svévolně blokovaly evropským uživatelům internetu přístup k informacím a využívaly svého tržního postavení k vyvíjení tlaku na vydavatele.

Asociace online vydavatelů (AOV), Česká unie vydavatelů (ČUV), Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a Správce licenčních práv vydavatelů (SLPV) se proto připojují k výzvě evropských vydavatelských asociací adresovaný společnosti Google a důrazně odmítají její jednostranný krok, kterým se bez konzultace se zástupci vydavatelů rozhodla ve svém dominantním vyhledavači blokovat jejich obsah pro 1 procento uživatelů v osmi vybraných zemích EU. Miliony obyvatel EU tímto krokem omezila v jejich právu na svobodný přístup k informacím a současně tím svévolně narušuje nezávislost médii, chráněnou právem EU. 

Tento „test“ nemůže přitom dosáhnout deklarovaného cíle, tedy poskytnout regulátorům relevantní data v rámci jednání o licencích s vydavateli, protože probíhá bez řádné metodologie, netransparentně a po nespecifikovanou dobu. Dle všeho se tak jedná o další z řady kroků, kdy společnost Google zneužívá svého tržního postavení k nátlaku na vydavatele, kteří v souladu s evropskou směrnicí o autorském právu nárokují odměnu za užití svého obsahu na jejích službách. 

V podobném duchu společnosti Google a Meta dlouhodobě zneužívají své tržní postavení také v ČR. Dosah vydavatelského obsahu pro všechny české uživatele mimo jiné potlačují tím, že odebraly takzvané snippety, aby se údajně vyhnuly „nepřiměřenému finančnímu a provoznímu riziku“ v souvislosti s implementací výše zmíněné směrnice v ČR. I v tomto případě je ovšem způsob provedení zcela netransparentní a postup neodpovídá deklarovanému cíli. 

Na seznam zemí, kde byl test oznámen, byla původně zařazena také Francie, ale po zásahu veřejné moci ji Google ze seznamu vyřadil. Věříme proto, že se jednání společností Google a Meta v České republice v brzké době také stane zájmem orgánů veřejné moci. 

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Mají veřejnoprávní média smysl?
Proč mladí nečtou zprávy?
Marketing ve sportu

MAM Exkluzivně v časopise

Kosta Schneider_Publicis Groupe_Credits Matouš Bláha, Publicis Groupe_2
Paul Holmes Forum Media
NORA
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Spring Walk
Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Spring Walk