Google ve čtvrtek oznámil, že zavádí reklamu v prostředí AI Overviews. Proč je to důležitá informace i pro český trh, kde výsledky vyhledávání ještě nejsou v reálném čase generovány umělou inteligencí? Protože možná už brzy budou, což zásadně změní způsob a návyky, jakými lidé Google používají.
Shodou okolností ve stejný den, kdy technologický gigant přišel s touto novinkou, se nástroji AI Overviews velice podrobně na konferenci ContentX věnoval Patrik Gregor, jenž vede oddělení SEO a copywritingu v agentuře GroupM Nexus (která je pořadatelem nástupce CopyCampu). „Týká se to nás všech. Google přišel s výzkumem, že v minulosti jsme na komplexní pochopení nějakého tématu potřebovali průměrně třináct hledání. S AI Overviews bude stačit jedno hledání,“ vysvětlil tento „gamechanger“.
Google, jenž nástroj v USA spustil naostro letos v květnu, v implementaci umělé inteligence do vyhledávání trochu limituje jeho velikost. S globálním tržním podílem nad 90 procent našlapuje velmi opatrně, aby se nedopustil nějakého velkého a bolavého přešlapu. Oproti němu je konkurenční Microsoft, který vyvíjí svého Copilota, mnohem flexibilnější a odvážnější. Pokud ale někdo může narušit monopol Googlu, je to podle Gregora SearchGPT od společnosti OpenAI. Jenže zatímco Google využívá kolem pěti miliard lidí, ChatGPT má zatím jen 180 milionů aktivních uživatelů měsíčně.
Na počátku vyhledávání v prostředí AI Overviews je vstup v podobě komunikace s chatbotem, a to pomocí celých vět a „longtailových“ klíčových slov. Podstatná je multimodalita, kdy k hledání dochází napříč textem, obrázky, videy i zvukem. Výstupem by pak měly být maximálně relevantní a personalizované výsledky. Ty se u jednotlivých odvětví co do šířky liší, protože hotely nabízí mnohem více možností než třeba banky. Zároveň v některých případech je k dispozici změna výsledků vyhledávání na stručnější či obsáhlejší variantu.
„Co tedy udělat pro to, abychom se v AI Overviews zobrazovali? Jak se na to připravit?“ položil z hlediska branže klíčovou otázku Patrik Gregor. „Nic nového vám asi neřeknu, jen čtyři písmena: E-E-A-T,“ zmínil koncept, podle kterého Google na základě kritérii kvality (Experience, Expertise, Authoritativeness a Trustworthiness) hodnotí obsah webů. Spoléhat se jen na splnění E-E-A-T však nestačí. „Důležité je hlavně kvalitní a poctivé SEO a obsah. To se už roky nemění, jen přibyla nadstavba v podobě E-E-A-T,“ dodal.
Data z experimentální fáze nasazení AI Overviews hovoří tom, že uživatelé strávili hledáním více času, navštívili více stránek, víc klikali i nakupovali. Weby, které se pak objevily ve výsledcích vyhledávání, zaznamenaly vyšší proklikovost a uživatelé od 18 do 24 let se pohybovali jen v tomto AI poháněném rozhraní. „Google tvrdí, že na konci tohoto roku bude AI Overviews dostupný pro miliardu lidí. Což ale neznamená, že i pro ty v Česku a na Slovensku. Nicméně všechno se děje opravdu rychle a budoucnost může být ještě zajímavější,“ uvedl Patrik Gregor.
A jak si v tomto prostředí představit právě spuštěné reklamy, o kterých byla řeč v úvodu? Řekněme, že jste si polili kalhoty červeným vínem. Pokud se zeptáte Googlu, jak skvrny nejlépe vyčistit, odpověď vygenerovaná AI vám nabídne několik tipů a také pár návrhů produktů ke koupi, které by vám s odstraněním fleku mohly pomoct. Takové produkty se objeví pod záhlavím „Sponzorováno“ a podle The Verge by se tak mělo stát jen v případě, kdy má váš dotaz komerční potenciál.
Podrobnější reportáž z konference ContentX najdete v aktuální vydání MAM (41/2024).