O úspěchu komunikace národního narativu svědčí i to, že vám dnes v ulicích ukrajinských měst běžní lidé řeknou, že nastal čas znovuzrození, píše v komentáři Andrej Štuk.
Historik a profesor na Yaleově univerzitě Timothy Snyder ve svých přednáškách The making of modern Ukraine popisuje, co po staletí formuje národy. Tvrdí, že každý moderní národ je do velké míry vytvořen historickou rolí oběti. Příběhem, který zjednodušeně zní: „V minulosti jsme mírumilovně žili a pečovali o naši zem. Pak jsme o ni přišli. Ne naší vinou, ale vnějším nepřítelem. A teď je čas renesance, znovuzrození a navrácení.“
Tento druh narativu se ve velké míře objevuje v dobách války. Ne jinak je to i v případě ruské agrese na Ukrajině. Od začátku války jsem na Ukrajině byl několikrát a měl jsem tu možnost sledovat, jak se tento druh národního narativu stává každým měsícem dominantnější. Není se co divit, má obrovský mobilizační potenciál a ten je v krizových chvílích nesmírně důležitý. Proto poslední video ukrajinského Ministerstva obrany na podporu je určitým vyvrcholením této snahy.
Video samotné možná v určitých chvílích může působit až pateticky, ale velice dobře zapadá do celkové komunikační strategie. Před měsícem jsem měl tu možnost přímo na místě vidět, jak tato komunikace funguje. Ve vlaku ze Lvova do polského pohraničního města Přemyšl jsem sledoval LCD displej, na kterém se ve smyčce opakovalo několik videí. Smyčka začínala velice profesionálně zpracovaným animovaným videem, které prezentovalo multifunkční mobilní aplikaci pro výstrahy před bombardováním a další funkce. Racionálně, pochopitelně a až děsivě přirozeně. Pak následoval spot, který se pokaždé zaměřil na určitou část Ukrajiny a prezentoval tradiční kroje té oblasti. Na konci byl vzkaz ve smyslu „Spousta tradicí, jedna Ukrajina“. A třetí video bylo dynamická prezentace hrdinného boje ukrajinské armády protkaná odkazy na historii, které sahaly až do období Kyjevské Rusi. Obsahově stejný narativ jako aktuální video. O úspěchu komunikace národního narativu svědčí i to, že vám dnes v ulicích ukrajinských měst běžní lidé řeknou, že nastal čas znovuzrození Ukrajiny, která se teď utváří v krvi války. A na tohle dostavení s osudem jsou připraveni.
Andrej Štuk
Je oceňovaný kreativní ředitel, který přes 20 let pracuje v komunikačních agenturách. Přes 12 let cestuje a pracuje v zemích zmítaných válkami nebo sociálními problémy. Za své dokumentární projekty získal několik cen Czech Press Photo. Vystudoval Bezpečnostní politiku na CEVRO Institutu.