Online marketing je komplexní obor. Spojuje v sobě umění ovládat technologie, kreativitu i strategické myšlení při výběru kanálů. Se vznikem a vývojem dalších a dalších online marketingových disciplín se nároky na znalosti a dovednosti lidí zvyšují.
Jaké dovednosti a znalosti budou v agenturách ceněné v budoucnu? Tuhle otázku jsem položila v rámci interního průzkumu 15 manažerům z agentur napříč GroupM (H1.cz, Wavemaker, Mediacom, MindShare). Drtivá většina z nich se shodla na dvou věcech:Takzvané soft skills budou do budoucna výrazně důležitější než hard skills. Primárně půjde o dovednosti, které se pojí s pozitivním přístupem ke změnám. Sem patří například odvaha mluvit, obhájit si svá řešení, samostatnost, proaktivita a schopnost řešit věci samostatně, kreativita při hledání řešení, out ofbox přemýšlení, kritické myšlení a podobně.Druhá shoda pak panovala nad tím, že nejvýše ceněná bude schopnost přemýšlet v kontextu a mít přesah mezi jednotlivými online marketingovými disciplínami.
Zájem bude o ty, kteří jsou schopni si rychle rozšiřovat své znalosti. Ostatně, příkladem mohou být PPC specialisté, kteří dnes musejí ovládat, pokud chtějí uspět, nejen standardní PPC systémy ( jako jsou Google Ads, Sklik nebo Facebook), ale mají i znalosti o reklamě na Linkedinu, Twitteru nebo TikToku. Kvalitní content specialista už se dnes neobejde bez přesahu do SEO a UX. A každá disciplína vyžaduje alespoň základní vhled do webové analytiky.
Kvůli exponenciálním změnám tak v budoucnu nebude stačit expertíza v jedné disciplíně a její „slepé“ naplňování. Řemeslo se online marketérům mění pod rukama. Právě proto se stále větší důraz klade na dovednosti, které pomáhají hledat a nacházet správné cesty a opouštět ty slepé.Neustálé změny v online marketingu nicméně kladou větší nároky také na znalosti lidí na klientské straně. Není v silách jednoho digitálního manažera, aby zastal všechny online marketingové disciplíny. Musí ale chápat specifika oboru. A v budoucnu bude větší hlad po lidech se znalostmi online marketingu, kteří prokáží podnikatelské myšlení a schopnosti uřídit i velké týmy (a to i na dálku).
Lidé s podnikatelským myšlením totiž dokáží přijít s vizí, kam má online marketing firmy směřovat a nastavit priority ve spolupráci s týmem. Pro svou vizi pak dokáží „nakoupit“ lidi ve firmě a najít partnery pro její naplnění. Budou to lidé, kteří poznají kvalitní práci, zvládnou vyjednat podmínky a ustojí tlak v krizových momentech.
Poslední měsíce navíc ukázaly, že práce na dálku je a bude v našem oboru běžná. Lidé si budou stále častěji vybírat partnery na spolupráci z celého světa. O to více bude záležet na schopnostech manažerů, jestli zvládnou uřídit lidi na dálku, jasně definovat zadání, předávat správné informace správným lidem a nastavit pravidla spolupráce.
Abych vše shrnula: Na obou stranách, v agentuře i u klienta, budou cenění lidé s hlubokou expertízou v jedné disciplíně, ale zároveň s přesahem do dalších a pyšnící se soft skills a pozitivním přístupem ke změnám. Dobrou zprávou je, že tu vzniká prostředí, ve kterém mohou lidé růst, posouvat se, učit se od nejlepších. Vzdělávacích projektů a platforem přibývá a jsou dostupnější: Digisemestr, MasterMind kluby, CoffeeTalk s H1.cz, DeepTalks, MasterClass.com a našly by se i další.Pracovat odkudkoli a vzdělávat se od kohokoli je vlastně nový „normál“. Důležité je mít vizi, za kterou chcete jít, a neztratit se v možnostech, které současnost nabízí. Jen tak se dokážete připravit na budoucnost.