Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

KOMENTÁŘ: Korporace těží z prací autorů, změňme to

Nestává se často, aby evropská směrnice vyhnala lidi na demonstrace napříč celým kontinentem. U reformy autorského práva se její odpůrci obávali ztráty svobody na internetu. V září plánuje ministerstvo kultury přinést do vlády návrh novely autorského zákona a návrh novely občanského zákoníku, vše v návaznosti na nové předpisy EU.

I na národní úrovni očekávám vzrušenou debatu nad finální podobou zákona. Autoři totiž nyní tahají za kratší konec provazu. A pokud se na internetu masivně obchoduje s duševním vlastnictvím, je potřeba, aby ti, kteří přispěli k ziskům velkých korporací, dostali spravedlivou odměnu. Je v zájmu kulturně vyspělé společnosti, aby občané měli přístup k co nejrozmanitější umělecké tvorbě ze všech koutů světa. Autoři a umělci by neměli být rukojmím nadnárodních internetových gigantů. Před pár týdny Google smazal všechny dánské umělce, protože nebyli ochotni přijmout diktát cen za svoji tvorbu. Ochrana autorů, kteří vytvářejí originální a zajímavý obsah, tedy musí být posílena.

Dohoda s velkými internetovými hráči se rodila obtížně. Dnes už ale tyto velké platformy rozumějí tomu, že mají něco platit, i když jejich ochota je stále velmi limitovaná. Odkazují na to, že nejsou těmi, kdo obsah nahrává. Nicméně protože vydělávají na chráněném obsahu miliardové zisky, nezbylo jim nic jiného, než jednat. Věřím, že i evropská směrnice, kterou musí česká legislativa respektovat, pomůže posílit vyjednávací pozici nositelů práv.

Reklama

A svoboda internetu? Zmiňované demonstrace jsou jen emocionální projevy, které přiživují právě velké korporace. Cenzura nehrozí. Už dnes vás YouTube sám upozorňuje, že nahráváte chráněný obsah. Spějeme tedy pouze k tomu, aby nositelé autorských práv a uživatelé měli stejnou pozici. Uživatelem tady však není myšlen ten občan, který nahrává video, ale subjekt, který vydělává a generuje velké příjmy z nahraného obsahu, prodává reklamu a doteď nebyl ochoten se dělit ve spravedlivé míře.
Čím více poroste význam internetu, sdíleného obsahu, tím větší ochrana musí existovat. Společnost, která toto dokáže, bude v mnoha směrech bohatší.

Autor je předseda představenstva Ochranného svazu autorského (OSA)

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)