Na konci tohoto týdne se uzavře jedna 131 let dlouhá éra. Lidové noviny vyjdou naposled na papíře. Je zánik tištěné verze nejstaršího českého deníku ojedinělý jev, nebo ho brzy budou následovat další tituly? Budoucnosti novin se věnuje téma MAM 35/2024.
„Kus ‚mého‘ světa, kam papírové noviny nepochybně patří, mizí. Ale podobně zmizel třeba filmový týdeník a dnes po něm pes neštěkne,“ komentuje zánik tištěných Lidových novin Jan Jirák, profesor na Katedře mediálních studií Univerzity Karlovy. Vedle zástupců akademické obce jsme oslovili vydavatele i jejich profesní organizaci a mediální agentury, abychom zmapovali stav novinového trhu a přinesli své předpovědi, jak dlouho si ještě k ranní kávě budeme moci v Česku otevřít denní tisk.
Situace rozhodně není růžová – na druhou stranu je optimističtější, než jak by se mohlo z dat o neustále klesajícím prodaném nákladu zdát. „Dokud budou číst tištěné noviny generace, pro něž má smysl na stránkách deníků inzerovat slevy v obchodních řetězcích nebo zahradní techniku z firmy, co má ‚všechno za polovic‘, pak ještě nějakou dobu přežijí,“ věří Pavel Večeřa z Katedry mediálních studií a žurnalistiky Masarykovy univerzity v Brně.
Jeho teze vysvětluje, proč nad novinami zatím nelámou hůl ani mediální agentury. Jak říká marketingový ředitel GroupM Ondřej Šimůnek, „deníkový tisk je i přes signifikantní pokles čtenosti v posledních letech společně s rádiovou reklamou mediatypem, který umožňuje i v offlinové reklamě velmi flexibilně reagovat na potřeby marketérů z pohledu rychlosti nasazení komunikace.“ Podle Jany Puchtové, která má na starosti tisk v Publicis Groupe, pak může hrát tisk důležitou roli v crossmediálních kampaních. „Jen je potřeba klientům jasně vysvětlovat jeho pozici,“ upozorňuje.
O tom, jaké nebezpečí aktuálně nejvíce ohrožuje existenci tištěných novin, jak mediální agentury vzdělávají nováčky z generace Z ohledně pro ně téměř neznámého mediatypu či k jaké inovaci v oblasti měření se upínají naděje vydavatelů i agentur, čtěte zde.