Globální výhled výdajů na reklamu 2024/25 od WARC slibuje velmi pozitivní vývoj, reklamní investice porostou o více než deset procent.
Podle expertů z WARC letos reklamní výdaje porostou o 10,5 procenta a přesáhnout bilion dolarů (1,07 bil. USD). Je to nejlepší výsledek za posledních šest let, pomineme-li nestandardní meziroční skokový růst při oživení po covidu (+27,9 %).
A pozitivní je i delší výhled: v příštím roce se očekává růst přesahující sedm procent, což by mělo v hodnotě představovat 1,23 bilionu dolarů.
Za posledních deset let se globální investice do reklamy více než zdvojnásobily a od roku 2014 rostou 2,8× rychleji než globální ekonomický výkon. Pouhé tři společnosti – Meta, Amazon a Alphabet – představují více než 70 procent těchto inkrementálních výdajů. Očekává se, že zmíněný trojlístek letos „přitáhne“ 43,6 procenta všech výdajů na reklamu a do roku 2026 tento podíl překoná 46 procent.
Prognózy WARC ukazují, že „čistě“ internetové společnosti (pouze online) v letošním roce zaznamenají 14procentní nárůst příjmů z reklamy a dosáhnou celkové výše 735,7 miliardy dolarů. Téměř devět z deseti reklamních „přírůstků“ v letošním roce připadne pouze online společnostem, přičemž více než polovina z nich (52,9 %) poputuje společnostem Alphabet, Amazon a Meta. Dohromady by měly online firmy v příštím roce představovat více než 70 procent všech globálních výdajů na reklamu.
Retail média (+21,3 %), sociální média (+14,2 %) a vyhledávání (+12,1 %) budou letos v čele digitálního růstu, přičemž jen na tyto tři oblasti připadne více než 85 procent online výdajů, tedy téměř tři z každých pěti (58,7 %) inkrementálních dolarů vynaložených na reklamu v letošním roce. Všechny zmíněné oblasti těží z většího rozšíření reklamních služeb založených na umělé inteligenci a rostoucí důležitosti dat první strany.
Sociální média, jejichž hodnota v roce 2024 dosáhne 241,8 miliardy dolarů, jsou ve studii WARC největším reklamním kanálem. V loňském roce poprvé předstihla vyhledávání (bez retail médií). V letošním roce na ně připadá 22,6 procenta všech globálních výdajů na reklamu a podle prognóz se jejich podíl do konce roku 2026 zvýší na 23,6 procenta. V rámci sociálních sítí je největším individuálním hráčem Meta, která letos ovládá 62,6 procenta trhu. Její podíl se však snižuje zejména díky síti Douyin (čínská verze platformy Tiktok vlastněná Bytedance) a síti TikTok (rovněž Bytedance). Metě nyní patří pětina výdajů na sociální sítě. TikTok je na cestě k tomu, aby v příštím roce poprvé tvořil více než polovinu reklamních příjmů své mateřské společnosti s odhadovanými reklamními příjmy. A to i přes pokračující nejistou budoucnost platformy v USA, které představují její zdaleka největší trh (170 mil. aktivních uživatelů měsíčně).
Výdaje na reklamu v Evropě se letos zvýší o pět procent na 164,9 miliardy dolarů. Ve Velké Británii, která je podle výdajů největším evropským trhem, se za rok 2024 očekává nárůst o osm procent na 38,5 miliardy liber (47,5 miliardy USD). Na kontinentu se pak letos očekává zdravý růst ve Francii (+8 %), Itálii (+5,4 %) a Německu (+4 %), přičemž zejména Francii pomáhá k takovému růstu zejména zvýšená inzertní aktivita spojená s olympijskými hrami.