Téměř 6,9 milionu diváků. Tolik Čechů vidělo aspoň tři minuty z MS v hokeji. Domácí šampionát se zlatou tečkou lámal rekordy sledovanosti a jestli je někdo rád, že se Pastrňák a spol. už přesunuli z ledu do pražských barů, jsou to komerční televize. Jak hokejová horečka otřásla trhem?
Kanál ČT sport má od neděle nového krále. Nejsledovanějším přenosem od jeho vzniku v roce 2006 se stalo vítězné finále proti Švýcarsku. „Ve skupině 4+ ho sledovalo 2,98 milionu diváků a podíl na sledovanosti byl neuvěřitelných 75 procent. Strop sledovanosti finálového zápasu přišel v čase 22:48, kdy před televizemi bylo neskutečných 4,073 milionu diváků s podílem na sledovanosti 87,5 procenta!“ komentuje Ondřej Šimůnek, marketingový ředitel mediální skupiny GroupM, data z měření ATO-Nielsen. Dosavadní rekord kanálu ČT sport drželo osmifinále OH v Soči 2014 proti Slovensku (2,1 mil. ve skupině 15+). A to i díky tomu, že poslední zlatý triumf českých hokejistů na MS 2010 v Německu vysílal kanál ČT2 se sledovaností 2,91 milionu ve skupině 4+, tedy o něco málo menší než letos.
Divácká mánie se však neprobudila až s medailovými boji. Provázela celý šampionát od prvního zápasu s Finskem. „Průměrně zápasy letošního MS sledovalo zhruba půl miliónu diváků. Náš tým samozřejmě táhnul více a průměrná sledovanost dosáhla téměř 1,9 milionu na jeden zápas. Když se hraje doma, tak to táhne nejen do hokejových arén, ale také k obrazovkám. V porovnání s loňským MS, které se konalo ve Finsku a Lotyšsku, to letošní přitáhlo k obrazovkám v průměru na jeden zápas bezmála dvakrát tolik diváků,“ říká Šimůnek.
Průměrná sledovanost a share posledních pěti MS | prům. rating všechny zápasy | prům. share všechny zápasy | prům. rating jen české | prům. share jen české |
MS 2019 (Slovensko) | 523 tis. | 18,6 % | 1 612 tis. | 49,1 % |
MS 2021 (Lotyšsko) | 397 tis. | 15,1 % | 1 268 tis. | 42,2 % |
MS 2022 (Finsko) | 287 tis. | 12,2 % | 1 050 tis. | 39,6 % |
MS 2023 (Finsko a Lotyšsko) | 293 tis. | 13,8 % | 999 tis. | 41,9 % |
MS 2024 (Česko) | 557 tis. | 21,4 % | 1 864 tis. | 55,1 % |
České zápasy na MS | Sledovanost (tis.) | Share (%) |
Česko – Finsko | 1 520 | 45,2 |
Norsko – Česko | 1 626 | 45,3 |
Švýcarsko – Česko | 1 868 | 48,7 |
České – Dánsko | 1 277 | 55,0 |
Česko – Rakousko | 1 883 | 48,8 |
Česko – Velká Británie | 1 597 | 43,9 |
Kanada – Česko | 1 855 | 62,6 |
USA – Česko (ČF) | 2 079 | 54,1 |
Švédsko – Česko (SF) | 1 951 | 72,0 |
Švýcarsko – Česko (F) | 2 981 | 75,1 |
Takové divácké chování samozřejmě silně ovlivnilo situaci na televizním trhu, která se na 17 dní výrazně naklonila směrem k České televizi. Ta měla před startem šampionátu v prvních devíti květnových dnech podíl na sledovanosti kolem 28 procent. „V době MS to pak bylo neuvěřitelných 40 procent. ČT tak krade diváky oběma komerčním skupinám, které se během šampionátu v podílu na trhu propadnou v případě Media Clubu o 5,6 procentního bodu a o 5,2 procentního bodu u Nova Group,“ vysvětluje Ondřej Šimůnek. I proto Nova v neděli odložila premiérový díl seriálu Odznak Vysočina, který by šel proti finále, a nasadila raději reprízu Kriminálky Anděl.
TV share | před MS (1. – 9. 5.) | během MS (10. –26. 5.) | změna p. b. |
ČT celkem | 28,0 % | 40,09 % | +12,07 |
Nova Group | 28,1 % | 22,84 % | -5,21 |
Media Club | 35,9 % | 30,39 % | -5,56 |
Komerční televize tak během května přijdou o velké množství GRPů, což není dobrá zpráva pro zadavatele reklamy, kteří si koupili prostor na jejich kanálech. Naopak inzerenti, kteří se dostali do omezeného prostoru na ČT sport, mohou slavit podobně mohutně jako čeští hokejisté. A to i přesto, že se cena CPP oproti té standardní zvýšila o 60 procent (za umístění jen kolem českých zápasů nebo utkání play-off byl ještě příplatek 30 procent).
Sílu hokejového šampionátu pak dokresluje i fakt, že kvůli hokeji aktuálně žádný z pořadů skupiny Nova či Media Club, který mediálně zastupuje kanály Primy, nefiguruje v top 10 letošních pořadů podle sledovanosti. „Naše zápasy na MS letos tvoří šestici absolutně nejsledovanějších pořadů v českých televizích. Do nejlepší desítky se dostal pouze jeden další pořad, a to novoroční Vánoční příběh, když všech deset pořadů bylo vysíláno na ČT! Sledovanost finálového zápasu pak byla stejná jako u nejsledovanějšího pořadu za celý rok 2023, kterým byla štědrovečerní pohádka Klíč svatého Petra,“ dodává Ondřej Šimůnek, CMO GroupM.
20 nejsledovanějších pořadů v roce 2024 | TV kanál | rating (tis.) |
Švýcarsko – Česko (F) | ČT sport | 2 981 |
USA – Česko (ČF) | ČT sport | 2 079 |
Švédsko – Česko (SF) | ČT sport | 1 951 |
Česko – Rakousko | ČT sport | 1 883 |
Švýcarsko – Česko | ČT sport | 1 868 |
Kanada – Česko | ČT sport | 1 855 |
Vánoční příběh | ČT1 | 1 637 |
Norsko – Česko | ČT sport | 1 626 |
Česko – Velká Británie | ČT sport | 1 597 |
Česko – Finsko | ČT sport | 1 520 |
Peče celá země (17. 2.) | ČT1 | 1 485 |
Smysl pro tumor (21. 1.) | ČT1 | 1 460 |
Televizní noviny (1. 1.) | Nova | 1 405 |
Stíny v mlze II (20. 5.) | ČT1 | 1 380 |
Specialisté (1. 4.) | Nova | 1 312 |
Česko – Dánsko | ČT sport | 1 277 |
Svatá | ČT1 | 1 261 |
Sportovní noviny (12. 2.) | Nova | 1 231 |
Na vlnách Jadranu (10. 1.) | Prima | 1 200 |
Polda VI (21. 2.) | Prima | 1 198 |