Reklama
Megaboard

Hokejová „loupež“ od ČT: podíly Novy i Primy se v květnu propadly o pět procentních bodů

Téměř 6,9 milionu diváků. Tolik Čechů vidělo aspoň tři minuty z MS v hokeji. Domácí šampionát se zlatou tečkou lámal rekordy sledovanosti a jestli je někdo rád, že se Pastrňák a spol. už přesunuli z ledu do pražských barů, jsou to komerční televize. Jak hokejová horečka otřásla trhem?

Kanál ČT sport má od neděle nového krále. Nejsledovanějším přenosem od jeho vzniku v roce 2006 se stalo vítězné finále proti Švýcarsku. „Ve skupině 4+ ho sledovalo 2,98 milionu diváků a podíl na sledovanosti byl neuvěřitelných 75 procent. Strop sledovanosti finálového zápasu přišel v čase 22:48, kdy před televizemi bylo neskutečných 4,073 milionu diváků s podílem na sledovanosti 87,5 procenta!“ komentuje Ondřej Šimůnek, marketingový ředitel mediální skupiny GroupM, data z měření ATO-Nielsen. Dosavadní rekord kanálu ČT sport drželo osmifinále OH v Soči 2014 proti Slovensku (2,1 mil. ve skupině 15+). A to i díky tomu, že poslední zlatý triumf českých hokejistů na MS 2010 v Německu vysílal kanál ČT2 se sledovaností 2,91 milionu ve skupině 4+, tedy o něco málo menší než letos.

Divácká mánie se však neprobudila až s medailovými boji. Provázela celý šampionát od prvního zápasu s Finskem. „Průměrně zápasy letošního MS sledovalo zhruba půl miliónu diváků. Náš tým samozřejmě táhnul více a průměrná sledovanost dosáhla téměř 1,9 milionu na jeden zápas. Když se hraje doma, tak to táhne nejen do hokejových arén, ale také k obrazovkám. V porovnání s loňským MS, které se konalo ve Finsku a Lotyšsku, to letošní přitáhlo k obrazovkám v průměru na jeden zápas bezmála dvakrát tolik diváků,“ říká Šimůnek.

Průměrná sledovanost a share
posledních pěti MS
prům. rating
všechny zápasy
prům. share
všechny zápasy
prům. rating
jen české
prům. share
jen české
MS 2019 (Slovensko)523 tis.18,6 %1 612 tis.49,1 %
MS 2021 (Lotyšsko)397 tis.15,1 %1 268 tis.42,2 %
MS 2022 (Finsko)287 tis.12,2 %1 050 tis.39,6 %
MS 2023 (Finsko a Lotyšsko)293 tis.13,8 %999 tis.41,9 %
MS 2024 (Česko)557 tis.21,4 %1 864 tis.55,1 %
Zdroj: ATO-Nielsen, 4+
České zápasy na MSSledovanost (tis.)Share (%)
Česko – Finsko1 52045,2
Norsko – Česko1 62645,3
Švýcarsko – Česko1 86848,7
České – Dánsko1 27755,0
Česko – Rakousko1 88348,8
Česko – Velká Británie1 59743,9
Kanada – Česko1 85562,6
USA – Česko (ČF)2 07954,1
Švédsko – Česko (SF)1 95172,0
Švýcarsko – Česko (F)2 98175,1
Zdroj: ATO-Nielsen, 4+

Takové divácké chování samozřejmě silně ovlivnilo situaci na televizním trhu, která se na 17 dní výrazně naklonila směrem k České televizi. Ta měla před startem šampionátu v prvních devíti květnových dnech podíl na sledovanosti kolem 28 procent. „V době MS to pak bylo neuvěřitelných 40 procent. ČT tak krade diváky oběma komerčním skupinám, které se během šampionátu v podílu na trhu propadnou v případě Media Clubu o 5,6 procentního bodu a o 5,2 procentního bodu u Nova Group,“ vysvětluje Ondřej Šimůnek. I proto Nova v neděli odložila premiérový díl seriálu Odznak Vysočina, který by šel proti finále, a nasadila raději reprízu Kriminálky Anděl.

TV sharepřed MS (1. – 9. 5.)během MS (10. –26. 5.)změna p. b.
ČT celkem28,0 %40,09 %+12,07
Nova Group28,1 %22,84 %-5,21
Media Club35,9 %30,39 %-5,56
Zdroj: ATO-Nielsen, 4+
Zdroj: ATO-Nielsen, 4+

Komerční televize tak během května přijdou o velké množství GRPů, což není dobrá zpráva pro zadavatele reklamy, kteří si koupili prostor na jejich kanálech. Naopak inzerenti, kteří se dostali do omezeného prostoru na ČT sport, mohou slavit podobně mohutně jako čeští hokejisté. A to i přesto, že se cena CPP oproti té standardní zvýšila o 60 procent (za umístění jen kolem českých zápasů nebo utkání play-off byl ještě příplatek 30 procent).

Sílu hokejového šampionátu pak dokresluje i fakt, že kvůli hokeji aktuálně žádný z pořadů skupiny Nova či Media Club, který mediálně zastupuje kanály Primy, nefiguruje v top 10 letošních pořadů podle sledovanosti. „Naše zápasy na MS letos tvoří šestici absolutně nejsledovanějších pořadů v českých televizích. Do nejlepší desítky se dostal pouze jeden další pořad, a to novoroční Vánoční příběh, když všech deset pořadů bylo vysíláno na ČT! Sledovanost finálového zápasu pak byla stejná jako u nejsledovanějšího pořadu za celý rok 2023, kterým byla štědrovečerní pohádka Klíč svatého Petra,“ dodává Ondřej Šimůnek, CMO GroupM.

20 nejsledovanějších
pořadů v roce 2024
TV kanálrating
(tis.)
Švýcarsko – Česko (F)ČT sport2 981
USA – Česko (ČF)ČT sport2 079
Švédsko – Česko (SF)ČT sport1 951
Česko – RakouskoČT sport1 883
Švýcarsko – ČeskoČT sport1 868
Kanada – ČeskoČT sport1 855
Vánoční příběhČT11 637
Norsko – ČeskoČT sport1 626
Česko – Velká BritánieČT sport1 597
Česko – FinskoČT sport1 520
Peče celá země (17. 2.)ČT11 485
Smysl pro tumor (21. 1.)ČT11 460
Televizní noviny (1. 1.)Nova1 405
Stíny v mlze II (20. 5.)ČT11 380
Specialisté (1. 4.)Nova1 312
Česko – DánskoČT sport1 277
SvatáČT11 261
Sportovní noviny (12. 2.)Nova1 231
Na vlnách Jadranu (10. 1.)Prima1 200
Polda VI (21. 2.)Prima1 198
Zdroj: ATO-Nielsen, 4+
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále