Reklama

Asociace online vydavatelů uvítala finální znění evropského zákona o svobodě médií

Zástupci Evropské komise, Rady EU a Evropského parlamentu se minulý týden shodli na kompromisním znění zákona o svobodě médií. „Oceňujeme, že politici zohlednili připomínky a námitky profesních organizací,“ stojí v prohlášení české Asociace online vydavatelů.

Hlasování o zákonu, který původně vyvolával velké rozpory, by mělo proběhnout nejpozději v březnu, začátek jeho platnosti je odhadován na jaro 2025. Ve finálním textu zákonodárci uznali právo vydavatelů určovat redakční linii a utvářet složení redakčních týmů vzhledem k tomu, že nesou zodpovědnost za finální obsah. Redakční rozhodnutí budou přijímána svobodně v rámci zavedené redakční linie konkrétních médií.

Důležitým bodem je posílení nezávislosti Evropského sboru pro mediální služby, který bude vydávat stanoviska ke stavu mediální svobody a plurality v jednotlivých zemích. Bude zachován povinný konzultační mechanismus se zástupci profesních organizací především v případech, kdy se bude jednat o tisk a online média.

Reklama

Členské státy nebudou moci zneužívat své povinnosti zajistit národní bezpečnost k nasazení špionážního softwaru na novináře a vytváření tlaku na odtajnění jejich informačních zdrojů. Velké platformy jako Google či Facebook nebudou moci svévolně blokovat obsah zpravodajských médií bez předchozího upozornění minimálně 24 hodin předem a bez snahy o vyjasnění sporných případů. A mediálnímu trhu pomůže i to, že vlastnictví médií a přidělování státní reklamy bude muset být transparentní.

„Zákon je přelomovým krokem především z pohledu uznání důležitosti svobodných médií pro zachování demokracie. Vítáme přístup evropských politiků, kteří nakonec upřednostnili záruky pro svobodu médií a transparentnost i přes nátlak některých vlád a vlastníků velkých nadnárodních mediálních domů,“ říká Lucie Sýkorová, místopředsedkyně AOV. „Nařízení mimo jiné v několika bodech zmiňuje také samoregulační orgán, jehož názor bude muset brát v potaz jak nový Sbor při tvorbě stanovisek, tak i velké platformy ve sporných případech blokování zpravodajského obsahu. AOV již před rokem iniciovala vznik samoregulace pro tisk a online média. Věříme, že nyní se připojí i ti, kteří o významu tohoto kroku pochybovali,“ dodává.

Reklama
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_6

MAM Exkluzivně v časopise

Adam Lazár
Jan Weisshäutel, Sprint
Unicorn Army

MAM Téma čísla

kina
Návrh bez názvu-8
spot_Nezapoment_ceska filharmonie_nový web-otvírák (63)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Pokáč Partners Banka
MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Pokáč Partners Banka