AI změní fungování redakce deníku Bild, noviny propustí stovky lidí

Vydavatelství Axel Springer reorganizuje redakce a bude propouštět. „Přežijí jen ti nejlepší tvůrci originálního obsahu,“ říká jeho šéf Mathias Döpfner.

Německé vydavatelství Axel Springer oznámilo reorganizaci, s níž chce ušetřit 100 milionů eur (téměř 2,4 miliardy korun). V bulvárním deníku Bild seškrtává „nižší stovky“ pracovních míst a v interním dopise minulý týden zaměstnance vedení varovalo, že se bude „bohužel muset rozejít s kolegy, jejichž náplň práce v digitálním světě zastane umělá inteligence nebo automatizované procesy“. Změny mají být zavedeny od začátku příštího roku.

Zpráva vyvolala poprask nejen v německých médiích, informovala o nich například CNN, The Guardian či magazín Fortune. A tak zástupci Axel Springer začali zprávy o vyhazování redaktorů kvůli AI „uvádět na pravou míru“.

Nepropouštíme kvůli AI, ale…

„Zprávy nejsou pravdivé. Aktuálními kroky nemáme v úmyslu nahradit žurnalistiku umělou inteligencí,“ prohlásil například pro server Cointelegraph šéf komunikace vydavatelství Christian Senft.

Pro agenturu Reuters pak CIO vydavatelství Samir Fadlallah uvedl: „Redakcím AI přináší nové cesty a svobody. Novináři mohou outsourcovat únavnou práci umělé inteligenci a věnovat více času a energie svým hlavním úkolům.“ Doplnil pak, že Axel Springer bude k výzvám přinášeným těmito nástroji přistupovat „konstruktivně“.

Propouštění – nejčastěji se mluví o 200 lidech – se budou podle vydavatelství týkat redukce regionálních vydání z 18 na 12 a zrušení pěti z 15 regionálních zastoupení, protože se řada funkcí přesune do centrály v Berlíně. Podle Senfta tak nebudou potřeba pozice v sekretariátech či ve fotoprodukci.

Prostor dostanou jen ti nejlepší

Ve zmiňovaném dopise zaměstnancům se přitom výslovně mluvilo o pozicích, do nichž AI zasáhne. „Role manažerů redakcí, editorů stránek, korektorů a editorů fotografií nebudou v budoucnu existovat tak, jak je známe dnes,“ citovala z dopisu média jako Frankfurter Allgemeine Zeitung či agentura Reuters.

O potenciálu umělé inteligence také dlouhodobě mluví šéf Axel Springer, pod které vedle Bildu spadá třeba i Die Welt nebo Politico, Mathias Döpfner (na úvodní fotografii). Už když v únoru nastínil vizi, že se z vydavatelství stane „čistě digitální mediální společnost“, napsal v dalším dopise zaměstnancům: „Umělá inteligence má potenciál udělat nezávislou žurnalistiku lepší, než kdy byla, nebo ji jednoduše nahradit.“ Doplnil také, že bude časem lepším agregátorem informací než novináři.

Během svého vystoupení na festivalu kreativity Cannes Lions minulý týden pak Döpfner uvedl, že přežijí „jen ti nejlepší tvůrci originálního obsahu“. Rozhodující faktor pro něj redakční práce, novinářské zkušenosti nebo zpravodajství z místa dění. „Je třeba být přímo u toho a popisovat o události způsobem, jak to automatizované systémy nedokážou. Investigativní novinařina, která odkrývá nové příběhy, přináší opravdové zprávy s dopadem,“ doplnil Döpfner a podotknul, že podobně mohou vyniknout komentátoři či tvůrci analýz vyzývajících status quo.

Bild není první, AI už pracuje i v českých médiích

Axel Springer není s deníkem Bild první, kdo objevuje zapojení umělé inteligence do redakční práce. BuzzFeed už oznámil, že chce AI využít k vylepšování obsahu a online kvízů. Společnost Reach, pod níž spadají deníky Daily Mirror a Daily Express už také používají umělou inteligenci k psaní článků. Podobně jako Men’s Journal nebo Cnet. Vždy se tak ale děje pod dohledem redakce a vydavatelství s provozovateli serverů ujišťují, že novináře AI nenahradí.

Umělou inteligenci pak používá i Česká tisková kancelář od roku 2018 pro tvorbu zpráv o výsledcích voleb. „Zautomatizovali jsme postupně všechny typy voleb, poslední byly letos prezidentské. Zpočátku se zprávy musely přepisovat, po pětiletém vývoji s firmou Genea už loni při komunálních a senátních volbách prakticky nebyly potřeba úpravy, ač musí každá zpráva projít přes editory,“ uvedla Radka Matesová Marková, šéfredaktorka zpravodajství ČTK, nedávno na akci PR Mixer, kterou pořádá Asociace public relations.

Vydavatelství Economia, už také spustilo lifestylový web AI-radi.cz, kde obsah tvoří umělá inteligence pod kuratelou novinářů. Pod každým příspěvkem je poznámka editora, jak se k výsledku došlo a co bylo případně třeba změnit.

Také rozhlasová stanice Expres FM spadající pod Seznam.cz zařadila minulý týden v premiéře do svého živého vysílání syntetický, umělou inteligencí vytvořený hlas moderátorky Hacsiko (hlas jí propůjčila Bára Hacsi alias Babu). Jde o první verzi ještě pořád testovací moderátorky. Bude mluvit v nočním vysílání jako běžný moderátor, komentovat dění ve světě i odehrané písně. Její vystoupení mají speciální jingly a oznámení před vstupy a po nich upozorňuje, že je zpracovala umělá inteligence. 

„Nechceme AI v obsahu využívat, aby nahradila kreativitu lidí,“ uvedl Jakub Unger, ředitel divize Zpravodajství a rádií, a dodal: „AI v obsahu ale rozšiřuje naše kapacity, začneme efektivně vytvářet nadstavby, v případě rádií třeba regionální nebo zájmové klony vysílání.“

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-44

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-44

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Proč mladí nečtou zprávy?
Marketing ve sportu
Golden Drum

MAM Exkluzivně v časopise

Kohy5
Vojtěch Tkáč z Refresheru
Gabriel Mattar
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Spring Walk
Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Spring Walk