Do Česka dorazila druhá televizní digitalizace. Zatímco při té první se několik let přecházelo z analogového vysílání na digitální, teď se bude přepínat ze staršího digitálního signálu na novější variantu, označovanou zkratkou DVB-T2.
Změna se netýká těch, kteří sledují kabelovou televizi nebo mají satelit. Ale ti, kteří stále spoléhají na anténu, nebo mají společný rozvod v paneláku, budou muset sáhnout do peněženky. Do tří let budou muset mít nový televizor nebo set-top-box, jinak budou mít po signálu. Takových domácností je v Česku pořád většina, na anténu spoléhá asi 60 procent z nich.
Souboj satelitářů a stožáristů
Tradice bezplatného pozemního vysílání je u nás výrazně silnější než v okolních zemích. Komerční televizní stanice a jejich investory to tak trochu dráždí – zatímco v případě kabelových a satelitních platforem platí operátoři stanicím za to, že mohou mít v nabídce jejich programy, u pozemního vysílání je to naopak. Televize platí milionové částky za to, že z vysílačů doletí signál až do domácností. Logickým zájmem Českých radiokomunikací a dalších „stožáristů“, jak se majitelům vysílacích sítí slangově říká, tedy je, aby si pozemní šíření udrželo silnou pozici. Televizní stanice a konkureční platformy naopak tlačí na jeho oslabení.
O přechodu na modernější digitální signál rozhodly mezinárodní orgány. Frekvence současného digitálního vysílání budou poskytnuty mobilním operátorům, kteří na nich spustí vysokorychlostní internet.
Kvůli tomu, že se provozovatelé vysílačů musí předčasně vzdát svých frekvencí, jim stát musí dát finanční kompenzaci. Satelitářům se to nelíbí. Patrik Brom z České asociace satelitních operátorů na konferenci Digimedia 2018 ostře zaútočil na České radiokomunikace. Tvrdí, že takhle firma dostane od státu miliardy.
„Jedná se o částky v řádech desítkách milionů za rok, za nás bude celkem menší než 100 milionů,“ reagoval šéf radiokomunikací Martin Gebauer. „Satelitáři chtějí lidem znemožnit, aby se dívali na neplacenou televizi. Nejsou relevantní subjekt pro to, jak proběhne digitalizace. Nejde jim o dobro společnosti, ale o to, aby lidi nemohli přijímat televizi zdarma,“ tvrdí Gebauer.
Lidé se těší na něco, co nebude
Navzdory tomu, že Česká televize už spustila informační kampaň k druhé digitalizaci, ví jen polovina lidí, co vlastně DVB-T2 znamená. Zjistil to průzkum agentury STEM/MARK. „Jen třetina lidí má představu, co pro ně změna bude znamenat. Každý desátý majitel kabelovky nebo satelitu ani neví, že se ho netýká. Polovina lidí si nevšimla, že některé stanice už v DVB-T2 vysílají,“ shrnul závěry ředitel agentury Jan Tuček.
Nejvíc se diváci těší na to, že budou své oblíbené stanice sledovat ve vysokém rozlišení. S tím ale mohou počítat jen v případě České televize. Generální ředitel Primy Marek Singer i technický ředitel Novy Josef Uher na konferenci svorně prohlásili, že HD vysílání „jejich“ stanic zdarma dostupné rozhodně nebude. Nova argumenuje mimo jiné tím, že by mělo být vysílání v HD zakódované, aby se předešlo pirátskému šíření pořadů ve vysokém rozlišení.
Seznam zůstane zadarmo
Na obzoru je možnost, že by se za příjem vybraných stanic přes anténu platilo, jako je tomu například v Rakousku. Hledá se ale odvážlivec, který by do tohoto rizika šel. Televize ukazují na operátory, operátoři ukazují na menší tematické stanice, pro které by to byla příležitost k rozšíření publika.
„Nedívejte se na nás jako na největší televize, je tu spousta malých placených kanálů, pro které to může být obohacení nabídky,“ prohlásil ředitel Primy. „Záleží na tom, jestli operátor přijde s funkčním modelem. Rádi bychom nabídli naše placené kanály Nova Sport 1 a Nova Sport 2 i v terestrice, pokud takový model bude na stole,“ dodal Uher.
„Podle mě je televizní vysílání produkt jako každý jiný a mělo by se za něj platit. Už aby byl rok 2020 a otevřela se kapacita pro další televize,“ souhlasí Michaela Vasilová, jednatelka firmy AtMedia, která zastupuje menší stanice. „My pojedeme dál v módu, kdy příjmy z reklamy pokryjeme veškeré náklady na obsah a distribuci. Služby Seznamu jsou vždy zdarma,“ odmítl naopak zpoplatnění Pavel Zima z managementu TV Seznam.
Průkopníkem placené televize jsou přece veřejnoprávní stanice, prohlásil na konferenci Digimedia rakouský expert Walter Zinggl z IP Austria. „Nic jako oběd zdarma neexistuje a platí to i o televizi.“
Repro: Česká televize