Dům zahraniční spolupráce (DZS) ve spolupráci s projektem czeXperiment uspořádal v květnu 2024 unikátní sociální experiment v brněnském pavilonu Z, který dokumentoval režisér Jan Látal. Cílem bylo zmapovat přínosy zahraničních výjezdů a inspirovat veřejnost.
DZS spouští novou kampaň. Jejím hlavním poselstvím je ukázat, jak zásadně může zahraniční zkušenost ovlivnit životy lidí. „Chtěli jsme neotřelým způsobem upozornit na to, co vše mohou účastníci mezinárodních výjezdů získat a že z těchto zkušeností mohou těžit prakticky celý život. Díky programu Erasmus+ a podpoře, kterou poskytuje, může takovou zkušenost získat opravdu každý. Bez ohledu na rodinné zázemí, studium nebo věk. Erasmus+ už dávno není program pouze pro studenty vysokých škol,“ uvádí Gabriela Pátková, vedoucí marketingu DZS.
Jedním z hlavních nástrojů kampaně je dokumentární film, který nejenže zachycuje celý experiment, ale také slouží jako edukativní materiál. Film poukazuje na to, že zahraniční zkušenosti vedou k lepší adaptabilitě na pracovním trhu a vyšší životní spokojenosti. Výsledky experimentu potvrdily, že účastníci nemají tolik obav o svou budoucnost, jsou více otevření v otázkách evropských hodnot a jsou si jistější na pracovním trhu.
Podle výzkumu DZS z roku 2023, realizovaného ve spolupráci s agenturou Stem/Mark, je průměrný příjem účastníků univerzitních výjezdů o 6,5 procenta vyšší než u těch, kteří nevyjeli. Tito lidé také zaznamenávají rychlejší kariérní růst, vyšší pracovní spokojenost a lepší schopnost navazovat nové kontakty.
„Bylo zajímavé sledovat, jak účastníci Erasmus+ hlasovali v otázkách velmi podobně jako to vycházelo z předchozího průzkumu realizovaného DZS v loňském roce. Je vidět, že zkušenost ze studijních výjezdů opravdu ovlivňuje lidi na celý život,“ dodává Jan Látal.
Kampaň DZS probíhá převážně online s využitím sociálních sítí a digitálních médií, aby co nejefektivněji oslovila široké publikum.