Apple se spotem Flock od českého režiséra, agentury TBWA/Media Arts Lab a produkce Smuggler láká uživatele iPhonů k prohlížeči Safari.
Jak se opřít do Googlu bez zmiňování Googlu, ukázala nová reklama „Flock“ Apple od agentury TBWA/Media Arts Lab režírovaná Ivanem Zachariášem s produkcí Smuggler. Dvouminutový krátký film připomínající slavný film Ptáci od Alfreda Hitchcocka vynalézavě ukazuje, jak jsou sledovány aktivity lidí na internetu.
Oživlé pouliční kamery se v hejnech útočně vrhají na každého, kdo přes telefon brouzdá na webu. Tedy dokud si neotevře aplikaci Safari, která se s nimi dokáže vypořádat. Hororovou atmosféru pak ještě podtrhuje s dějem propojená skladba Billathi Askara, za níž stojí Björn Jason Lindh a zvukové efekty od Guse Covena.
Prohlížeč Safari vyvíjí Apple od roku 2003 a staví právě na soukromí, blokuje sledování napříč stránkami, z odkazů odstraňuje nadbytečný „tracking“ a skrývá data o poloze. Apple také zapojuje strojové učení, které přes nástroj Intelligent Tracking Prevention odhaluje, jaké stránky mohou uživatele sledovat a jejich cookies odstraňuje.
Nový spot zároveň přichází v době, kdy Google oddaluje konec cookies, i kvůli stížnostem zadavatelů reklamy. Společnost se také snaží lákat uživatele iPhonů a dalších zařízení pro svůj prohlížeč Chrome, kde je ochrana soukromí podstatně horší.
Hrozivě působící kamery z reklamy Flock (Hejno), které reprezentují cookies, vznikly podle agentury TBWA/Media Arts Lab na základě studie pohybu a chování ptáků. Vytvořeny byly podle 3D modelů a oživily je triková studia House of Parliament a Legacy Effects, které přivedly na svět i postavy z filmů a seriálů, jako jsou Grogu z Mandaloriana nebo Groot ze Strážců Galaxie.
Spot natočený digitálně byl pro podtržení atmosféry ještě transformován na filmový pás. Dvouminutové video doplňují i „disruptivní“ krátká videa, na která lidé narazí při brouzdání po internetu. Kampaň odstartovala v San Francisku, ale objeví se globálně v TV, na sociálních sítích, YouTube a dalších platformách, v kinech a venkovní reklamě. Objeví se na webech New York Times, Condé Nast, ESPN, The Verge, WeTransfer či Cosmopolitan.
Vizitka kampaně
Klient: Apple
Agentura: TBWA/Media Arts Lab
Režie: Ivan Zachariáš
Produkce: Smuggler
Postprodukce: Legacy FX, House of Parliament, Trafik
Zvuk: Barking Owl, Model Citizen