Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Politici nepomáhají, a tak Češi píšou o manželství pro všechny Ježíškovi

Do kampaně HateFree Culture se zapojilo na dvacet lidí, kteří upozorňují na nerovná práva ve společnosti. Pro své blízké si přejí nápravu.

Manželství pro všechny přineslo štěstí nejen do životů stejnopohlavních párů, ale také jejich nejbližších. Na to upozorňuje série vánočních fotografií v kampani HateFree Culture. Zapojila se do ní takřka dvacítka lidí, jejichž blízcí nemají stejná práva, jako většina společnosti.

„Stejnopohlavní manželství se totiž zdaleka netýká jen konkrétního páru. Nejedná se o dvojici lidí vytržených z kontextu, ale se sociálními vazbami, komplexními životy a vztahy. Rodiče, sourozenci, prarodiče, sousedé nebo přátelé chtějí přirozeně pro své blízké jen to nejlepší. Tedy také stabilitu a bezpečí, což je právě účelem manželství. Zkrátka chtějí, aby byli šťastní,“ říká manažer HFC Lukáš Houdek, který je autorem konceptu vánoční kampaně, a dodává: „Legislativní změna, která by umožnila manželství všem párům v České republice, by zvýšila kvalitu života nejen LGBT+ lidem, ale také jejich rodinám a blízkým. V kampani Milý Ježíšku jsme jim proto dali hlas, abychom na tuto skutečnost poukázali.“

Reklama

Výraznou podporu narovnání práv gayů a leseb v Česku ukázal také rozsáhlý výzkum agentury Median, která loni pro HateFree Culture zkoumala postoje mladých Čechů a Češek k jednotlivým menšinám. Výzkum ukázal, že podle 68 procent lidí ve věku 15 až 30 let by stejnopohlavní páry měly mít možnost vstoupit v ČR do manželství a adoptovat děti. Jen desetina respondentů a respondentek ve stejné věkové skupině byla razantně proti. K podobným závěrům dospěl také poslední výzkum iniciativy Jsme fér. Podle výzkumů navíc podpora pro manželství pro všechny roste. Přestože je česká společnost na manželství pro všechny páry dávno připravena, jeho uzákonění nemá dosud potřebnou podporu Poslanecké sněmovny.

Kampaň Milý Ježíšku vytvořila HateFree Culture ve spolupráci se Jsme fér. Autorem konceptu je Lukáš Houdek, fotografie pořídil David Růžička, copywriting a produkci zajistila Bohdana Rambousková a grafický design vytvořila Michelle Adlerová. Kolekce všech snímků je zveřejněna na sociálních sítích a webu HateFree Culture.

V kampani vystupuje například Dagmar Dušková, která má tři dcery. Prostřední z nich, Peťa, byla od malička trochu jiná, introvertní, rodičům se příliš nesvěřovala. V kolektivu byla tichým pozorovatelem, nevodila si domů přátele, v autobuse sedávala sama. Rodiče napadlo, že by mohla mít jinou sexuální orientaci než její sestry, a čekali, zda se jim dcera vyoutuje. Čekali až do jejích 21 let. K tak dlouhému váhání s coming outem Peťu nejspíš vedly obavy z přijetí okolím a pocit osamělosti. Brzy po coming outu si Peťa našla partnerku a stal se z ní spokojený a sdílný člověk. Plánují společnou budoucnost, sní o domečku se zahradou. Překážkou na společné cestě životem jim je skutečnost, že spolu nesmějí vstoupit do manželství. V rodině Dagmar je tato situace o to citlivější, že její nejstarší dcera Bára se letos v létě vdala za svého partnera. Matka nevidí žádný důvod, proč by jedna z jejích dcer neměla mít na skutečnou svatbu právo. A právě proto se vedle zapojila do kampaně Milý Ježíšku.

HateFree Culture je vládní kampaň proti násilí a nenávisti. Vznikla v rámci Úřadu vlády, od roku 2020 funguje pod Ministerstvem pro místní rozvoj. Už téměř deset let přináší příběhy lidí z marginalizovaných skupin, ať už formou článků nebo videí, a v posledním roce také skrze půlhodinové audiodokumenty v rámci podcastu Exteriéry, který byl letos v rámci prestižní soutěže Prix Bohemia zařazen mezi 10 nejlepších tuzemských podcastů.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)