S pomocí umělé inteligence vytvořená kampaň CIWF Česko a agentury werk.camp sbírá podpisy na petici pro Parlament ČR. Bude úspěšnější než Komerční banka?
Organizace Compassion in World Farming (CIWF) Česko a agentura werk.camp spustily kampaň, jejímž jádrem je petice za ukončení prodeje živých konzumních ryb. Ta by měla putovat do Parlamentu ČR. Dostatek podpisů by měl přimět zákonodárce změnit legislativu a ušetřit utrpení ryby, kterých se jen před Vánocemi prodá odhadem 1,5 milionu.
„V současné době je zákazníkovi běžně umožněno zakoupit si rybu, určenou pro konzumaci, v živém stavu. Poté je možno ji po libovolně dlouhou dobu přenášet bez vody a následně přechovávat v nevhodných podmínkách v domácnosti,“ uvádí Lucie Moravcová, koordinátorka kampaně za CIWF Česko, a pokračuje: „Ve všech těchto situacích dochází ke zbytečnému utrpení zvířete, což je v rozporu se zákonem na ochranu zvířat. A proto žádáme členy a členky našeho Parlamentu, aby situaci vyřešili.“
Organizace upozorňuje na vědecké poznatky, podle nichž dochází při prodeji živých ryb k týrání zvířat. Při přenosu v igelitové tašce bez vody se zhoršuje funkce žaber ryby a dusí se. Při přechovávání v domácnosti – nejčastěji ve vaně – je vystavena teplotnímu šoku, nedostatku kyslíku a poškození kůže i nervové soustavy kvůli chloru ve vodě. Kvůli neodbornému usmrcování pak není ryba dostatečně omráčena a neztrácí schopnost vnímání. Týká se to nejen vánočních kaprů, ale všech konzumních ryb, prodávaných v živém stavu.
Kampani v režii agentury werk.camp vévodí vizuál vytvořený za pomoci umělé inteligence (AI). Jde o kapra v roli prezidentského kandidáta, který bojuje za práva ryb. Podle agentury se jedná o jednu z prvních českých kampaní, kde byla tato technologie využita. Ale například obrázky oživené umělou inteligencí využívá v kampani Nejcennější vánoční vzpomínky Komerční banka, klíčový vizuál vytvořený s pomocí AI má i aktuální kampaň České kanceláře pojistitelů.
„Stavíme na paralele našeho AI kapra s prezidentským kandidátem, vytváříme mu jeho vlastní politický program a sbíráme pro něj podpisy. Navíc v samotném sloganu kampaně Hlas pro kapra se skrývá nejen rozměr politický, ale i narážka na to, že ryba je němá tvář a nemůže použít svůj hlas, aby vyjádřila svoje trápení. My ale kaprům svůj hlas propůjčit můžeme, a to prostřednictvím podpisu pod petici,“ dodává ke kreativnímu záměru Klára Slavíková, stratég v agentuře werk.camp.
Celá komunikace poběží v prosinci a bude kulminovat těsně před Štědrým dnem, kdy je prodej kaprů nejvíce aktuální. Těžiště bude mít v onlinu – na webových stránkách hlasprokapra.cz, kde zájemci mohou petici podepsat, a na sociálních sítích, zejména na Instagramu, kde se počítá i se speciálním filtrem pro rozšířenou realitu (AR) a spoluprací s influencery. Vizibilitu kampaně pak podpoří i outdoorové plochy po Praze. Kampaň má i své vlastní profily „hlasprokapra“ na Instagramu a Facebooku.
Další pokus
Iniciativa s cílem zamezit prodeji ryb v živém stavu běží již čtvrtým rokem. V minulých letech ji podpořilo i Rybářské sdružení ČR, které vydalo své doporučení k nákupu vánočních ryb, v němž mimo jiné vyzývá veřejnost, aby si kupované ryby nechala odborně usmrtit na prodejním místě. Podobně se vyjádřila i Státní veterinární správa.
Vloni se před Vánocemi o omezení prodeje kaprů pokusila v rámci širší kampaně s influencery i Komerční banka, když navázala na své projekty týkající se udržitelnosti. Spotřebu kaprů při štědrovečerních večeřích spočítala na 18 tisíc tun, což podle banky představuje 32 tisíc tun oxidu uhličitého.
„Chtěli jsme na to poukázat jemným a milým způsobem, ve výsledku to vyznělo, že nařizujeme lidem, co mají jíst. Strhla se taková lavina, až jsem se obávala i pádu akcií,“ vzpomněla na kampaň výkonná ředitelka pro brand strategii a komunikaci Komerční banky Hana Kovářová na letošním Communication Summitu, z něhož Marketing & Media přinesl reportáž.
Ve výsledku i po kontroverzní kampani, kvůli níž si někteří politici stěžovali i u mateřské skupiny Société Générale, ale Komerční bance o osm procentních bodů narostlo vnímání brand image jako banky, která se stará o životní prostředí.