Zeptali jsme se světových hvězd komunikace a reklamy, co obory čeká v nastupujícím roce.
Nejistota. Asi tak se dá shrnout výhled na přicházející rok 2023 podle elity komunikačního byznysu, která se sjela začátkem listopadu v Praze na největší oborové konferenci Forum Media. „Je to podobné, jako když jsme na konci roku predikovali dění a tvořili plány, které mohli jít krátce na to s nástupem covidu do koše. Totéž se stalo na začátku roku 2022, když náhle začala válka na Ukrajině. Všichni se budeme muset naučit žít a fungovat s nejistotou,“ shrnuje za všechny Omar Mahmoud, ředitel analýz a výzkumu UNICEF, jenž na konferenci zaujal bondovskou inspirací pro marketing a značky.
Forum Media 2023 se bude konat 9. listopadu, opět v pražském O2 universum. Neváhejte a kupujte vstupenky, do konce května je k dispozici very early bird vstupné. Oproti plné ceně tak ušetříte 4000 korun!
Není divu, že třeba zakladatelka ukrajinské One Philosophy Nataliya Popovych vidí jako největší výzvu pro příští rok „uznání Ruska jako největší hrozby pro bezpečnost Evropy“. Jak připomíná ředitel strategického rozvoje Rud Pedersen, Jon Aarons, kvůli „Putinově ilegální válce na Ukrajině“ se rozpoutala energetická krize, která vydatně přispěla k rekordní inflaci a růstu životních nákladů.
„Pravděpodobně to povede ke zvýšenému napětí rozpočtů a škrtům, ačkoli je historicky ověřené, že značky komunikující i v průběhu krize z ní vyjdou silnější, nebo se rychleji vzpamatují,“ podotkl Adam Nowakowski, partner pro kreativní agentury ve skupině Meta.
I když značky komunikaci udrží, nebude to pro ně jednoduché. Art director pro inovace v mnichovské Serviceplan Innovation Kai West Schlosser říká, že bude hodně záležet na tom, „jakou budeme produkovat kreativu tak, aby motivovala lidi vystrašené recesí, že zase přijdou lepší časy“. Globální šéf strategie a kreativy Graylingu Nathan Kemp k tomu radí: „Nemůžeme ignorovat kontext, v němž se naše práce objevují, musíme vnímat tlaky působící na běžné životy spotřebitelů i všech ‚stakeholderů‘ našich klientů.“
Šéf digitálních a kreativních produktů CNN International Iain McDonald a globální kreativní ředitelka FleishmanHillard Ellie Tuck k tomu ještě přidávají, že výzvou bude též stále se rozšiřující počet komunikačních platforem, na nichž značky chtějí být. Nesmějí ale zapomínat sdělení upravovat tak, aby dávala smysl jak pro daný kanál, tak pro jeho publikum.
„Máme tu také celou generaci Z, která pravděpodobně nikdy nekoupí tištěné noviny, budeme ji potřebovat autenticky oslovit jinak,“ zmínila ještě Tuck a podobně se nad hledáním cesty pro žurnalistiku zamýšlel autor bestselleru Good News, Bad News Jeremy Iggers, podle něhož se tisk bude utlumovat, ale stále zůstane důležitý pro mnoho komunit a jejich přežití.
Technologie rovněž pomáhají vytvářet mnoho dat, která se nabízejí zadavatelům, agenturám i médiím samotným. „To je na jednu stranu skvělá věc, na druhé straně je nebezpečí, že se v té záplavě dat utopíme. Přibývat jich bude ještě více i díky rozmáhající se umělé inteligenci, která s sebou do komunikačního oboru přinese i výraznější otázky spojené se soukromím a etikou,“ upozorňuje také globální autorita na hodnocení a měření komunikace Jim Macnamara.