Reklama
Megaboard

Havas už nemůže mít kvůli Shellu označení B Corp

Na základě šetření byl čtyřem agenturám sítě Havas odebrán status B Corp poté, co holding začal po tendru v oblasti B2B médií pracovat pro Shell.

Agenturám Havas London, Havas Lemz, Havas New York a Havas Immerse byla odebrána certifikace B Corp. Ani ostatní subjekty ze skupiny Havas nebudou mít na certifikaci nárok. Vyšetřování se rozjelo poté, co několik subjektů z oboru podalo na Havas u B Lab stížnost právě kvůli Shellu.

V době, kdy se firma v tendru o klienta ucházela, obhajoval toto rozhodnutí generální ředitel společnosti Havas Yannick Bolloré pro časopis Campaign slovy: „Věříme, že nejúčinnější změna přichází zevnitř…“ a „Pokud pracujeme na zlepšování věcí, B Corp souhlasí s tím, že můžeme být partnery těchto typů odvětví“.

Zdá se ovšem, že organizace B Lab změnila názor.

„I když certifikované B Corps přímo neposkytují služby klientovi, struktura společnosti Havas a používání společné značky v některých jejích agenturách znamená, že celá skupina musí v konečném důsledku naplnit certifikaci podle pravidel B Lab,“ uvedla společnost B Lab ve svém prohlášení.

Šetření společnosti proběhlo na základě veřejné stížnosti a B Lab rozhodla, že pro udržení certifikace společnosti Havas bude nutné pozastavení statusu a náprava.

„Společnost Havas spolupracovala v průběhu celého vyšetřování a rozhodnutí akceptuje, nicméně se rozhodla nepřijmout nápravná opatření, která jsou nutná k udržení certifikace. Jejich agentury Havas London, Havas Lemz, Havas New York a Havas Immerse již nejsou certifikovanými B Corps. Ostatní subjekty ve skupině Havas jsou rovněž nezpůsobilé k certifikaci,“ dodala organizace v oficiálním prohlášení.

Síť Havas rozhodnutí přijala s vyjádřením, že její závazky vůči udržitelnosti zůstávají nezměněny, jak dokládají zlaté známky od EcoVadis, validace dekarbonizační trajektorie iniciativou Science-Based Targets (březen 2023) a nasazení Havas Carbon Impact Calculator ve všech agenturách.

Podobné zakázky, jako je práce pro Shell, jsou pro agentury jistě finančně lákavou věcí, nicméně řada vedoucích pracovníků agenturního světa už pociťuje i riziko, že by pro tyto klienty nenašla dostatečné týmy. Fosilní paliva se stávají novým tabákem a stále obtížněji se hledají lidé, co chtějí na podobném „accountu“ pracovat. V tomto směru je velice rozmazaná hranice mezi smysluplnou prací pro klienta a aktivním greenwashingem a agentury by si neměly nalhávat, že dokáží u zadavatele něco změnit zevnitř.

„Každá agentura, která se uchází o tento byznys, si musí být velmi dobře vědoma toho, že bude pracovat s organizací, která aktuálně přispívá obrovským množstvím ke klimatické krizi,“ dodal k tomu Darren Woolley, CEO společnosti TrinityP3 z Austrálie, kde nyní právě probíhá velký tendr na Shell.

Co je B Corporation
Certifikace B Corp, kterou uděluje firmám organizace B Lab, je závislá norma, podle níž mají společnosti podle výsledků svého hodnocení plnit standardy sociální udržitelnosti, environmentální výkonnosti a odpovědnosti a být pro veřejnost transparentní. Certifikace organizace B-Lab se vztahuje na celou společnost, tedy na všechny produktové řady a oblasti. V současné době má certifikaci světově 8920 firem, v Evropě pak 1890. V Česku působí dvě firmy s touto certtifikací: Flagship Impact a Frank Bold v Brně. Z reklamních sítí a agentur je držitelem certifikace například Wieden+Kennedy.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek
gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále