Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Voda za pět milionů a křupka za tisíc dolarů? Přilepený banán je zpět a s ním i reakční marketing

Prodej uměleckého díla Comedian od Maurizia Cattelana za 6,2 milionu dolarů opět inspiroval značky. Liquid Death dala do prodeje speciální plechovku a Cheetos spustily vlastní aukci.

Banán připevněný ke zdi lepící páskou je po letech zpátky. Uměleckého dílo nazvané Comedian od Maurizia Cattelana se nedávno prodalo v aukci síně Sotheby’s. Ačkoli byla očekávaná hodnota prodeje v rozmezí jednoho až 1,5 milionu dolarů, čínský sběratel a krypto-podnikatel Justin Sun za něj včetně poplatků dal 6,2 milionu dolarů.

„Není to jen umělecké dílo, reprezentuje kulturní fenomén, který propojuje světy umění, memů a krypto-komunity,“ uvedl Sun v tiskové zprávě po prodeji a dodal: „Věřím, že tento kus inspiruje další myšlenky i diskuse a stane se součástí historie.“

Reklama
MMcite

Nečekaný úspěch nenechal chladnými značky zběhlé v reakčním marketingu, které se hbitě chopily příležitosti. Svou drze potrhlou komunikací proslulá značka vod Liquid Death prakticky okamžitě rozšířila nabídku svého e-shopu.

Zařadila do něj „limitovanou edici“ plechovky s příchutí Mango Chainsaw – samozřejmě přilepenou – a pod názvem „Can od Art“ ji jako dostupnější umění prodává za 5,2 milionu dolarů. Dostupná je i z Česka s cenovkou téměř 188,4 milionu korun. Kdo si ji pořídí, získá certifikát autenticity, balení lepicí pásky a zásobu Mango Chainsaw na deset let.

Vlastní aukci pak spustila značka křupek Cheetos. Oznámila to na sociálních sítích: „Nechceme se nijak ušklíbat nad ‚princep z draslíku‘, ale věříme, že bychom to zvládli lépe. Takže pořádáme vlastní aukci. Vážně, jeden šťastlivec dostane jediný Cheetos Puff a k tomu nějakou tu lepicí pásku.“

Brand pak ještě dodává že spolu s „neocenitelným uměleckým kusem“ onen šťastlivec dostane i zásobu křupek v ceně výsledné hodnoty aukce. Ta stále běží na serveru Ebay, aktivní je do pátečních dvou hodin ráno. Zatím je po 51 příhozech křupka oceněná na 1100 dolarů (26,5 tisíce korun).

Stranou pak nezůstal například ani americký řetězec Wallmart. Ten sice nespustil vlastní aukci, ale pochlubil se alespoň například na síti X dílem, které nazval „Esence grilovaného kuřete navždy zachycena lepkavostí pásky“. V detailech pak doplňuje, že dílo je velikosti drůbeže, teplé, lehce křupavé a perfektně kořeněné. Hodnotu social tým Walmartu nastavil jako neocenitelnou.

Dílo Comedian od Maurizia Cattelana nezpůsobuje rozruch poprvé. Velký virální status získalo už při první dražbě v roce 2019, kdy bylo v dražbě ohodnoceno na 120 tisíc dolarů. Tehdy, stejně jako po aktuální aukci, šťastný vítěz získal certifikát autenticity, banán s páskou a instrukcemi, jak dílo správně přilepit. Od té doby se dílo v několika variantách vystavuje. Už několikrát se také stalo, že jej návštěvníci galerií snědli.

Také v roce 2019 řada značek rozruchu okolo umělecky přilepeného banánu využila v reakčním marketingu. Fastfood Popeyes se pochlubil vlastním přilepeným burgerem za 12 tisíc, s podobnými cenami vlastních banánů se blýsknul i maloobchodní řetězec Carrefour.

V kontrastu k banánu pak francouzský Burger King nabízel jen za jeden cent přilepenou hranolku. Jeho nabídku pak za dvojnásobnou cenu vtipně vylepšilo brazilské zastoupení kečupů Heinz.

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)