Ani po 35 letech od pádu komunismu se stále valná většina Čechů nenaučila své úspory výhodně investovat. Kdo by je to ale naučil? Naučte se to společně s vašimi dětmi, nabádá Fondee novou kampaní.
Způsoby, jakými nakládáme s penězi, v drtivé většině přebíráme už v dětství od svých rodičů a blízkých. Pokud tedy rodiče pouze spoří a neinvestují, pravděpodobně se tak bude chovat i mladší generace. Většina finančních návyků se dokonce podle některých odborníků utváří do sedmi let věku. Pokud tedy chceme budoucí generace vybavit lepšími finančními dovednostmi, je třeba začít co nejdříve a být jim dobrým vzorem.
V loňském průzkumu investiční platformy Fondee mezi víc jak 500 rodiči se ukázalo, že tři čtvrtiny rodičů dětem spoří. Zhruba 44 procent jich posílá peníze na spořicí účet a 36 procent na stavební spoření. Do cenných papírů či podílových nebo ETF fondů pro své děti investují jen jednotky procent rodičů. Jako důvod uvedli, že investování sami nerozumí.
Investicím tak ale s největší pravděpodobností nebudou rozumět ani jejich potomci, kteří navíc navzdory snaze svých spořivých rodičů přicházejí o peníze kvůli inflaci a mizivému zhodnocení. Děti mají na víc než jen na prasátko, vyzývá Fondee v nové reklamní kampani pro své dětské investiční účty. Pracuje v ní s videi nesoucími autentické výpovědi dětí, které popisují své vnímání peněz. Narazit lze na delší dvouminutovou variantu videa a také na čtyři kratší se stopáží okolo 40 sekund.
Spořit už jsme se naučili, teď pojďme investovat
Kampaň, za kterou stojí in-house kreativní tým v čele s Kateřinou Márovou, běží na sociálních sítích Instagram, Facebook a YouTube. V jednání je také outdoorová varianta.
„Kampaň Fondee se zaměřuje právě na to, že děti jsou už od nízkého věku finančně schopné, aniž by si to rodiče uvědomovali,“ říká spoluzakladatelka Fondee Eva Hlavsová s tím, že jak plyne z rozhovorů s dětmi zapojenými do kampaně, s určitou mírou nadsázky už umí spořit každé z nich.
„Od těch sedmi let se ale většina ve svém uvažování o penězích už moc dál neposune a spoření je pro ně hlavní forma odkládání peněz i v dospělosti. V kampani říkáme, že bychom děti neměli podceňovat a udělat s nimi další krok na jejich finanční cestě, kterým je investování,“ vysvětluje Hlavsová.
Podle Hlavsové tedy apel kampaně padá na dospělé, aby se i oni sami dále vzdělávali ve financích, přestali se obávat investování jako něčeho příliš rizikového nebo způsobu, jak se je někdo snaží připravit o peníze. „Rodiče si můžou informace o investování zjišťovat společně s dětmi a společně poznávat, jak to funguje. Ideálně praxí. Stačí začít s tisícovkou a dívat se, jak se takové zainvestované peníze chovají,“ dodává.
Fondee dětské investiční účty s vůbec nejnižším 0,2procentním poplatkem ročně do svého portfolia přidalo loni v září. Start nového produktu tenkrát podpořilo outdoor a online reklamní kampaní, která se zaměřovala na mizivé zhodnocení spořicích produktů, kvůli nimž mají rodiče násobně těžší nastřádat pro své děti částky, které budou jednoho dne potřebovat.
Vizitka kampaně
Klient: Fondee
Kreativa: kreativní tým Fondee v čele s Kateřinou Márovou
Mediamix: Social, OOH (v době vydání článku v jednání)
Nasazení: od listopadu 2024