Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Udržitelný event je výzva pro všechny

Jsou to asi tři roky, kdy jsme se rozhodli, že zážitkové eventy pro naše klienty začneme dělat trochu jinak. Šetrně k životnímu prostředí. Zorganizovat udržitelný event je oříšek i pro zkušeného produkčního nebo event manažera. A tak jsme vyvinuli interní platformu s názvem Green Events a její principy v různém rozsahu aplikujeme do všech eventů, které realizujeme.

Při vývoji platformy jsme přemýšleli nad tím, čím nárazové eventy zatěžují přírodu nejvíc, a vyprofilovali jsme si tři základní kritéria, podle kterých posuzujeme všechny chystané projekty. Zaměřujeme se na snižování uhlíkové stopy eventu, snižování spotřeby vody a redukci vzniku odpadů. Vždy je potřeba počítat s několika předem jasnými fakty: event je vždy uhlíkově negativní, do spotřebované vody se započítává i virtuální voda (spotřebovaná při produkci potravin a věcí), zero waste event neexistuje.

Začněte u sebe, musíte věřit, že udržitelnost má smysl

Reklama
MMcite

Udržitelná realizace eventů není jednoduchá. Pokud se do toho chcete pustit, začněte od píky. Nastavte si nové procesy ve firmě i u dodavatelů. A ujistěte se, že jsou na to všichni vaši lidé připraveni. Na aplikaci změn ve firemní kultuře si vyhraďte dostatek času i energie. Obklopte se lidmi, kteří smýšlejí stejně, jinak se budete stále s něčím přít. Při plánování klientských eventů pak nezapomínejte na to, že udržitelná cesta by měla v každém případě ladit s navrženou eventovou strategií.

I když se to logicky nabízí, udržitelný event nemusí být nutně minimalistický. Ze své podstaty je event společenská akce, která nesmí nudit. Navíc má za úkol podporovat a budovat jméno značky či firmy, která ho pořádá. Proto dobře zvažte, jak a co budete k cílové skupině komunikovat. Pokuste se být v souladu s cíli a očekává‑ ním klienta i s eventovou strategií.

Reduce, Reuse, Recycle: Tvořte event jako cirkulární systém

Jak tedy na to? Začněte už při výběru lokace. V souboji o největší uhlíkovou stopu mezi produkčními položkami jednoznačně vyhrává doprava účastníků a materiálu. Dbejte na to, aby lokalita byla dobře dostupná hromadnou dopravou. Čím lépe je lokace vybavená, tím méně tam toho musíte dovézt. Samotná lokace má také nějakou spotřebu energie, vybírejte ty, které „žerou” nejmíň.

Šetřit přírodu můžete také při vymýšlení vzhledu akce a při jejím vybavování. Nemusíte všechno kupovat nové, využijte stávající fundus místa, nebo si něco prostě vypůjčte. Branding akce nemusí být velkolepý, počet plastových bantexů lze redukovat na minimum. Čím méně prostředí „vyzdobíte”, tím méně odpadů budete likvidovat. Řezané květiny jsou sice efektní, ale opravdu chcete podporovat takto energeticky náročný byznys?

Nepřehlédněte:: Jak na ten správný event

Odpady na akci řešte opravdu důkladně, je to nejvíc na očích. Jaký odpad dovolíte na akci přivézt, takový se tam vygeneruje. Řiďte se pravidlem 3R: reduce, reuse, recycle. Obecně vadí jednorázové plasty, snažte se je nahradit. Ale pozor! I řešení, která se tváří jako ekologická, mohou být ve skutečnosti ještě horší než jednorázovky. Třeba bioplast je past, při jeho likvidaci se spotřebuje nesmyslně mnoho energie, navíc se často vozí přes půl zeměkoule. Motivujte návštěvníky akce, aby odpad třídili. Připravte smysluplný třídicí systém, který bude lidi bavit.

Nejlepší odpad je ten, který vůbec nevznikne. Merchandise vypadá na první pohled neškodně, ale opak může být pravdou. Drobné plasty a papír většinou letí do koše. Zkuste lidem dárky nahrát do cloudu, nebo jim věnovat voucher z recyklovaného papíru či bonusový seminář.

Chléb a hry: Dejte lidem, co chtějí, ale s rozumem

Pohoštění řeší návštěvníci akcí hodně. Pokud dovezete jídlo, které nebude nikomu chutnat, skončí to fiaskem. Jak najít kompromis mezi chutí a udržitelností? Lokální jídlo je skoro vždy sázka na jistotu, z hlediska dopravy zatěžuje opravdu nejméně. V menu mějte zastoupené jak rostlinné alternativy, tak klasiku, ostatně burger z hovězího z místní farmy má logicky nižší ekologickou stopu než ten z fast foodových sítí. Výběr menu ovlivňuje uhlíkovou i vodní stopu akce, například při naší akci pro 150 účastníků jsme naměřili virtuální vodní stopu 750 tisíc litrů jen na spotřebovaném jídle! Udržitelnost podpoří také promyšlené nakládání se zbytky jídla.

Environmentální leader: Motivujte lidi a kompenzujte uhlíkovou stopu

Udržitelné eventy a projekty vám budují pozitivní PR společnosti, nepodceňujte tedy jejich komunikaci. Změny v eventech komunikujte promyšleně a citlivě. Probuďte v účastnících akce zvědavost, sdílejte s nimi odpovědnost a motivujte je, aby se zapojili.

Snahu o udržitelnost korunuje kompenzace uhlíkové stopy eventu. Stanovte si procento naměřené uhlíkové stopy, které kompenzujete. Jen tak bude váš event „uhlíkově pozitivní”. S našimi klienty řešíme tuto kompenzaci většinou tím, že podporujeme vysazování alejí a lesních školek u nás nebo přispíváme organizacím, které bojují za záchranu deštného pralesa.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)