Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Téměř pětina Čechů nad 16 let se identifikuje jako gameři

Hraní počítačových, konzolových nebo mobilních her rozhodně není jen záležitostí dětí. Ukazují to data z průzkumu TIGO DNA gamerů od herní sítě Smarty a JRC. Podle nich si alespoň občas zahraje 65 procent Čechů nad 16 let. Rovnou za „gamery“ by se pak určitě nebo spíše označilo 18 procent dotázaných.

Že je hraní záležitostí i dospělých potvrzují v JRC a Smarty. „Velká část našich zákazníků, které potkáváme na prodejnách, je v dospělém věku. K hraní se často dostali v mládí a jako koníček jim vydrželo dodnes. Často lásku ke hrám předávají i dětem, a to i díky existenci multiplayerových her vhodných i pro děti, jako například It Takes Two, která se často umisťuje mezi těmi nejprodávanějšími herními kousky u nás,“ popisuje za prodejce Petr Kratochvíl.

Data ukazují, že si alespoň občas nějakou hru na počítači, konzoli nebo na mobilu zahraje 65 procent Čechů mezi 16 a 80 lety věku. Nadšených hráčů, co u her stráví minimálně 7 hodin týdně, tedy v průměru alespoň hodinu denně, je v dospělé populaci 22 procent.

Reklama
ČEZ

S označením „gamer“, které patří vášnivým hráčům her, souzní plně nebo spíše 18 procent dotázaných nad 16 let věku. Mnohem častěji to jsou mladší lidé – v populaci 16-25 let to je celkem 43 procent, mezi 26-35 lety 33,5 procenta dotázaných a od 36-45 let s označením za gamery souhlasí 22,3 procenta dotázaných. Zdaleka pak nejde jen o muže, i když těch je v populaci gamerů o něco více: za gamery by se označilo 22,5 procenta mužů, zatímco u žen to je 13,3 procenta dotázaných.

„Data dobře ukazují, že klasický gamer není jen mladý kluk, který po škole zapne počítač a hraje až do noci. Skupina gamerů je velmi pestrá a zapadne do ní každý, koho baví hraní a věnuje mu čas jako jakémukoliv jinému koníčku. Svět gamingu je otevřený všem – bez ohledu na věk, pohlaví nebo schopnosti. Stačí mít jen počítač, konzoli nebo výkonnější mobil,“ vysvětluje Petr Kratochvíl.

Zajímavostí je, že mezi pravidelnými hráči jsou podle dat i lidé v důchodovém věku, tedy nad 65 let věku. Denně nebo téměř denně jich hraje zhruba šestina, což rozhodně není zanedbatelné číslo. Na trhu je dokonce spousta her, které přímo na seniory cílí. „Jsou to třeba různé logické hry, paměťové hry nebo „poznávačky“. Stejně tak ale seniorům nic nebrání zapnout například World of Warcraft – první díl této ikonické herní série vyšel před dvaceti lety a mezi dnešními seniory je určitě řada těch, kteří WoWko v době jeho uvedení na trh hráli,“ dodává Petr Kratochvíl.

Táhnou adventury a strategické hry

A co hrají čeští gameři a pravidelní hráči nejčastěji? Na třetím místě u těch, co hrají v průměru alespoň hodinu denně, skončily adventury, které si alespoň občas zahraje 68 procent hráčů. Druhé pak byly závodní hry (69 %) a úplně nejčastěji pravidelní hráči zapínají strategické hry – alespoň občas si je pustí 82 procent hráčů.

U gamerů vypadá žebříček částečně odlišně. Třetí skončily střílečky (80 %), druhé adventury (82 %) a na prvním místě i zde skončily strategické hry (84 %). 

„Ačkoliv se udržujeme stále ve střehu a sledujeme herní branži jako takovou a zajímáme se i o tituly, které nevychází vyloženě krabicově či digitálně v našich obchodech, stejně jsme určitou měrou ovlivněni novinkami, které u nás číselně vynikají. Proto je pro nás velmi zajímavé zjištění této top trojky žánrů a můžeme se z nich poučit. Popravdě bychom to nejspíš tipnuli trošku jinak,“ uzavírá Petr Kratochvíl.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)