Reklama
Megaboard

Umělá inteligence otvírá nové dimenze výzkumu

Ve výzkumné praxi nachází AI pozitivní odezvu a většina mezinárodních výzkumných agentur dává svým klientům možnost využívat související nástroje pro dlouhodobá i ad­‑hoc zadání.

Využívání a zapojování umělé inteligence do výzkumu, které už nějakou dobu probíhá, je z mého pohledu velmi přínosný trend, přináší nové možnosti a šanci objevovat nové dimenze „výzkumného universa“.

Na samotném začátku je však třeba nepodcenit přípravu a zodpovědět si na několik otázek. Například:

▶ Je aplikace, kterou se chystám využívat, bezpečná?
▶ Kde a jakým způsobem ukládá moje/firemní data?
▶ Probíhá učení na sdílených datech, a jakým způsobem?
▶ Kdo vše má a může mít k datům přístup?

V Ipsosu jsme proto již na samém začátku rozšířeného přístupu k AI nástrojům formulovali rámec nazvaný „Truth­‑Beauty­‑Justice“ sloužící k ujištění všech uživatelů datových výstupů ohledně právního rámce (Justice), transparentnosti (Truth) a smysluplnosti (Beauty) použití. V návaznosti na to jsme spustili i vlastní platformu Ipsos Facto využívající integrovaný přístup k algoritmům hlavních hráčů na tomto poli (OpenAI, Google, Anthropic, Mistral aj.).

Jakmile máte tento (extrémně důležitý) domácí úkol splněn, můžete se naplno pustit do objevování a ověřování využití AI pro vaše byznysové zadání.

Užitečné je obvykle začít brainstormingem ohledně trendů, nových nápadů a souvisejících hypotéz – zde dává zapojení AI nástrojů dobrý smysl zejména z pohledu možností syntézy s velkým objemem strukturovaných i nestrukturovaných dat, generováním množství nápadů či zákaznických benefitů. Tímto způsobem jste schopni velmi účinně zrychlit explorační (Discovery) a generující (Develop) části inovačních nebo „value­‑proposition“ sprintů. Následně získaný čas využijete pro kvalitnější výstupy z částí zaměřených na selekci směrů dalšího postupu (Define) a jejich přiblížení dalším krokům k vytěžení těchto příležitostí (Deliver).

Specializací Ipsosu vždy byla a je formulace řešení plně na míru našim obchodním partnerům, přičemž ani při použití AI v tom nečiníme výjimku. V současnosti máme za sebou úspěšné aplikace v nejrůznějších sektorech jako finance, automotive, energetika, retail a dalších.

Vedle toho nabízíme našim klientům také ověřené postupy pro nejtypičtější situace marketingového nebo prodejního cyklu: jako příklady mohu uvést CurationAI pro seskupení a vytěžení dosavadní znalosti, WorkshopAI pro využití nových technologií v oblasti ideace, InnoExplorer pro účinné navázání neuspokojených potřeb na možné inovační příležitosti, SegmentationAI pro úspěšnou identifikaci tržních/zákaznických segmentů a jejich aktivaci, ROCXI­‑AI pro odhalení návratnosti investic do optimalizace zákaznické zkušenosti nebo SparkAI pro nalezení té správné „jiskry“ pro komunikaci vaší značky.

V souvislosti s nástupem zpřístupnění AI nejširšímu spektru uživatelů se objevují obavy, nepochopení, odmítání. Pokud jste však zvyklí kontinuálně investovat do vzdělání sebe sama i svých obchodních partnerů, skýtá smysluplné využití AI daleko více příležitostí než důvodů pro znepokojení.

A to nejen pro oblast marketingového výzkumu. 

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále