Reklama
Megaboard

69 procent Čechů nakupuje na internetu, 56 procent nakupuje napřímo přes sociální sítě

Společnost DPD, součást největší evropské sítě balíkové přepravy Geopost, zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 procent všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc.

Mezi nejoblíbenější kategorie patří móda (58 %), zdraví a krása (48 %) a boty (45 %), přičemž právě boty zaznamenaly pokles o 7 procent (oproti roku 2021). Následuje zboží pro volný čas (43 %) a lékárenské zboží (42 %), kterého nakupujeme o 9 procent více, než ostatní Evropané. Dále pak knihy (38 %), čerstvé jídlo a nápoje (36 %) a hračky (28 %), jejichž prodej klesl oproti roku 2021 o 8 procent. Další významný rozdíl zaznamenalo bílé zboží a vybavení domácnosti – meziroční pokles o 9 procent. Po objednání zboží z e-shopu sdílí svou nákupní zkušenost s ostatními celé tři čtvrtiny Čechů (evropský průměr činí 67 %).

Češi jsou nad evropským průměrem v nákupech na sociálních sítích

Oproti ostatním Evropanům jsou Češi na špičce v nakupování na sociálních sítích – 83 procent nakoupí zboží, které zde viděli (evropský průměr činí 70 %), 56 procent pak nakupuje přímo přes ně (evropský průměr činí 49 %). Nejvíce zákazníky e-shopů motivuje k nákupu doručení zdarma (25 %, evropský průměr 41 %) ale také to, že k finální ceně produktu se nepřipočítávají žádné skryté poplatky (24 %, meziroční nárůst o 9 %). Pravidelné nakupující také motivuje vrácení zboží zdarma (19 %) a možnost dobírky (16 %, evropský průměr 7 %).

Citlivost na ceny

Češi jsou stále velmi citliví na ceny. 7 z 10 pravidelných online nakupujících hledá vždy výhodné nabídky a pro 63 procent je cena vždy hlavním faktorem při rozhodování, zda si zboží koupí.

Nákupy ze zahraničí

Mezi top 3 země, ze kterých si nejraději objednáváme zboží, patří na prvním místě Čína (60 %), pokles oproti roku 2021 však činil 10 %. Na druhé příčce se pak umístilo Německo (34 %) a na třetí Slovensko (24 %).

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále