Ty tam jsou doby, kdy televize připravovaly pouze televizní vysílání a redakce deníků plnily pouze obsah tištěných novin. Dnes už si všechny mediatypy konkurují navzájem a snaží se ke svému publiku dostat obsah všemi možnými distribučními kanály, konstatoval na konferenci Forum Media generální ředitel České televize Petr Dvořák.
„Jedním z největších konkurentů TV Nova je v současné době Seznam.cz, ale také globální hráči jako Netflix nebo Amazon. Zkrátka všichni dělají všechno. Je v tom trošku chaos, ale svědčí to o tom, že se všichni snaží dostat k uživatelům všemi možnými prostředky,“ míní Dvořák, podle něhož zároveň mizí dlouholetý koncept médií, kdy editor nebo dramaturg určoval, co a kdy divák, posluchač nebo čtenář uvidí, uslyší nebo si přečte.
„Každý si může vytvářet svůj vlastní program a nespoléhat se na editora daného média. Mohou si složit svůj vlastní playlist z různých médií, takže všechny typy médií si nyní navzájem konkurují a bojují o pozornost konzumentů. Řeší personalizaci, monetizaci, konvergenci a mnoho dalších věcí a zároveň se od sebe potřebují vzájemně odlišit. Zvláště pak média veřejné služby,“ věří Petr Dvořák, podle něhož si veřejnoprávní média nemohou dovolit specializaci na vybrané cílové skupiny.
„Musíme vysílat přes všechny existující i budoucí platformy“
Jak se tedy mají zachovat a co mají dělat média veřejné služby v dnešní nepřehledné a překotné době? Ředitel České televize je přesvědčen o tom, že svůj obsah musí dostávat ke konzumentům přes všechna možná zařízení a různé velikosti obrazovek. Předtáčené pořady si podle něj mohou uživatelé pustit v době, kdy na to mají čas a nemají být odkázáni na programového dramaturga. „Samozřejmě stále existuje dost lidí, kteří si nechají obsah nabízet tradiční formou. Všichni diváci by ale měli mít šanci v jeden moment sledovat živé vysílání nějaké aktuální události,“ míní Dvořák.
Právě v živém vysílání spatřuje Dvořák hlavní devizu médií veřejné služby. U dramatické tvorby si posteskl nad silnou konkurencí globálních služeb typu Netflix. „Čelíme konkurentům, kteří přináší mezinárodní produkty za obrovské rozpočty. Jsme nuceni vytvářet podobné produkty v lokálních podmínkách za neporovnatelnou cenu,“ posteskl si ředitel ČT. Neexistuje však podle něj jiná cesta, než že ČT bude nadále vytvářet obsah pro všechny a nebude opomíjet žádnou, byť menšinovou cílovou skupinu.
„Před 20 lety, když jsem nastupoval do médií, vznikl Facebook, poté YouTube a v roce 2007 firma, která se živila strkáním DVD do obálek a rozesíláním po uživatelích – Netflix – spustila svoji první videoslužbu. Těším se na těch následujících 20 let, které nám jistě přinesou mnoho dalších zajímavých překvapení,“ uzavřel Dvořák, kterému v příštím roce vyprší druhý šestiletý mandát generálního ředitele ČT a stane se tak nejdéle sloužícím šéfem veřejnoprávní televize v České republice.