14. prosince v poledne se Threads, po měsících čekání od celosvětového spuštění, konečně otevřela Evropě. Nebyla to už tak pompézní show jako v červenci, ale počáteční vlna pozitivity se českým uživatelům nedala upřít. A to je proti aktuální atmosféře X dobrý signál.
Co jsou Threads
Další sociální síť v portfoliu společnosti Meta. Jak už český překlad “vlákna” sám napovídá, jde o platformu, která je postavena na textu a přejímá základní funkcionalitu X (dříve Twitter). Často je tedy srovnávána s dalšími jejími alternativami – Bluesky nebo Mastodon. Snaží se být od počátku významně otevřenější, než její sourozenci z korporátní rodiny a má být připravena na otevřený decentralizovaný protokol ActivityPub, který byl zásadní výhodou právě druhého zmíněného – Mastodonu.
Poctivý základ
Od začátku jsou Threads aplikací, která nepřináší příliš inovací, ale spíše dobře kombinuje jisté výhody svých sourozenců – zejména Instagramu. Nenajdete v ní zatím modul pro psaní přímých zpráv. Ale příjemná až revoluční změna je práce s kreativou, kdy se obrázky neořezávají do striktně definovaných poměrů. Dost pomáhá i snaha největšího konkurenta o co nejvíc kruciální sebevraždu značky Twitter pod vedením Elona Muska, stojícím za X.
Příspěvek od @vaseblahoZobrazit v aplikaci Threads
Základní funkce
- Maximální počet znaků na příspěvěk je 500
- Editovat příspěvky lze bezplatně 5 minut od publikace, bez stop historie
- Nahrát lze až 10 obrázků nebo videí včetně kombinací v rotujícím formátu carouselu
- 3 stisky enteru stačí k odražení vlákna
- Na libovolná vlákna lze nastavit upozornění a sledovat je po dobu 24 hodin
- Nahrávat lze videa se stopáží 5 minut
- Snadné sdílení příspěvků lze nativně na Instagram do stories i feedu
- U každého příspěvku lze nastavit, jestli mohou odpovídat všichni, jen sledující nebo zmínění
- Reklamní příspěvky lze označit placeným partnerstvím
Kouzlo akvizice
Meta ukázala svoji sílu. Už při červencovém oznámení byla strategie zřejmá a propojení s Instagramem nejen v úrovni teasingu, ale i přenosem sledujících je tah, který možné konkurenty snadno odstaví. Navíc samotné sdílení textového obsahu na další platformy je funkce, která je vděčná i jako subgenerátor obsahu bez nutnosti dalšího zpracování. Zásadní ale bude až následující období a retence uživatelů. Zejména populárních osobností, opinion makerů nebo influencerů, bez jejichž aktivity budou fanoušci dál připoutaní k jejich dominantní síti. Situaci nenahrává ani fakt, kdy pro uživatele Instagramu je text určitou novinkou min. perspektivou Threads se snadným přesunem fanouškovské báze, zatímco uživatelé X jsou odsouzeni k budování publika od začátku. Existuje sice řada neoficiálních řešení na synchronizaci sledujících, např. pro prohlížeče – Threads Sync nebo další alternativy na Product Huntu (např. ThreadLink nebo Threads List), ale protože scrapují informace z webového rozhraní, nelze predikovat možné dopady a proto je nejde s důvěrou doporučit těm, kteří nejsou ochotni podstoupit určitou míru rizika.
Perspektivou dat je ale zřejmé, že růst v Evropě nedosahuje zdaleka červencového hypu a zájem min. dle Google vyhledávání se postupně uklidňuje. Celosvětově je ale zajímavé, že EU neopanovalo české publikum, ale Italové, kde byl o spuštění významně větší zájem. Nás na druhé příčce následoval ještě Pyrenejský poloostrov. Slovensko bylo až v druhé desítce. Od našich západních přátel jsem upřímně čekal větší zájem.
Proč (ne)mají Threads šanci
Často skloňované srovnání “dopadne to jako Clubhouse” není příliš na místě. Clubhouse v době pandemie nabídnul poměrně revoluční funkci živého audia a pro celou řadu lidí byl vysvobozením v lockdownu. Proti tomu Mastodon i Bluesky jsou sice přímou alternativou, ale nedosahují takových kvalit ať už v rovině algoritmu – relevance distribuci nebo marketingu, kde je rodina produktů Meta včetně Business Suite výrazně dál a implementace Threads jako další reklamní pozice je prakticky otázka rozhodnutí. Sám Mark Zuckerberg v reportu k třetímu kvartálu uvedl, že Threads míří na 100 milionů měsíčně aktivních uživatelů. To by byl významný úspěch, když roky zavedený Twitter, resp. X, je „pouze“ na pětinásobku, což je poměrně malý odskok. Navíc s mediálním zázemím Mety, která už Threads v rámci Instagramu podporuje.
Slušné zázemí nabízí i z Instagramu převzatý profanity filtr, který vás ubrání před vámi definovanými slovy a uspat nebo zablokovat uživatele je otázka dvojkliku. Na hlubší poznání si nicméně počkejme na první měsíce, ať nesoudíme Clubhouse před večerem. Opadne zájem, ústálí se báze a dozvíme se, jak moc dominantní postavení na trhu nakonec Meta může mít.