Nový vizuální styl od Toman Design od příštího roku sjednotí vzhled komunikace Celní správy ČR jak uvnitř organizace, tak s veřejností.
Podle Celní správy ČR je inovace vizuální identity, kterou začne úřad postupně zavádět od roku 2024, jedním z nutných kroků modernizace, podobně jako digitalizace. „Stávající vizuální identita má kořeny v devadesátých letech a nemá jasně definované principy, a proto se celní správa často navenek prezentovala nejednotně. Z těchto důvodů bylo potřeba vybrat vizuální identitu novou, která je moderní, určující a lze ji uplatnit ve všech rovinách komunikace uvnitř organizace i s veřejností,“ uvádí Celní správa ČR na svém webu.
Nová vizuální identita včetně nového loga je z dílny studia Toman Design, kterému se podle celní správy nejlépe podařilo skloubit filozofii úřadu, který „chrání českou společnost a trh a zároveň se řadí mezi moderní maximálně digitalizované státní instituce“.
![](https://mam.cz/wp-content/uploads/2023/12/CSseal.jpg)
![](https://mam.cz/wp-content/uploads/2023/12/1.-Logotyp-Celni-spravy.png)
„Východiskem se pro nás stalo spojení tvaru štítu se zkratkou „CS“. V novém návrhu se však štít osvobozuje od historických vazeb a posouvá design k aktuální filozofii celní správy, která se chce více přiblížit klientům – firmám,“ uvádí studio Toman Design a pokračuje: „Štít v novém pojetí sice funguje jako ochranný, zastřešující symbol, zároveň je ale platformou pro komunikaci mezi úřadem a firmami. V symbolu štítu je také obsažený detail v podobě směrových šipek. Ty odkazují k hlavní náplni Celní správy – zajištění plynulého toku zboží.“
Hlavním motivem nového vizuálního stylu jsou potom jednotlivé segmenty štítu, které rámují formát, obrazně nastavují pravidla, a zároveň otevírají prostor pro dialog. Díky užití detailu směrových šipek symbolizují navíc pohyb zboží. Promění se i design vozového parku, vychází z diagonálně řešených pruhů zakončených šipkou. „Tento detail by společně s barevností měl automobily odlišit od dalších bezpečnostních složek. Reflexní prvky jsou obsažené v šedých i modrých pruzích,“ doplňuje studio Toman Design.
![](https://mam.cz/wp-content/uploads/2023/12/5.-Plakat.png)
![](https://mam.cz/wp-content/uploads/2023/12/6.-Web.png)
![](https://mam.cz/wp-content/uploads/2023/12/3.-Prace-s-vizualnim-stylem.png)
![](https://mam.cz/wp-content/uploads/2023/12/7.-Merkantilni-tiskoviny.png)
![](https://mam.cz/wp-content/uploads/2023/12/8.-Design-polepu-auta.png)
![](https://mam.cz/wp-content/uploads/2023/12/10.-Soc.-media.png)
Nová vizuální identita Celní správy ČR vzešla z veřejné soutěže, kterou pořádala odborná organizace Czechdesign. Ta odstartovala už v roce 2019, ale byla zadavatelem po prvním kole z administrativních důvodů zrušena. Jak uvádí Czechdesign, do aktuální fáze projektu byla vyzvána studia HMS design a Toman Design, jejichž návrhy byly v původně vyhlášené soutěži porotou ohodnoceny jako nejvhodnější a měly postoupit do 2. fáze soutěže. Soutěž se pak podařilo po téměř čtyřleté pauze úspěšně dokončit.
Z vizuálního stylu celní správy vychází i design náborové kampaně. „I v tomto případě pracujeme s motivem „rámu“, který je prostorem pro umístění fotografií zaměstnanců Celní správy. Grafická pravidla jsou volnější než u samotné instituce. Vizuální styl pracuje s rozšířenou barevnou škálou,“ dodalo ještě studio Toman Design.
![](https://mam.cz/wp-content/uploads/2023/12/11.-Navrh-naborove-kampane.png)