Autor sloganu značky Nike „Just Do It“ a spoluzakladatel oceňované Wieden+Kennedy se dožil 77 let.
„Děkujeme, Dane, že jsi rozrazil dveře dokořán pro lidi, aby mohli dosáhnout svého plného potenciálu,“ uvedla v sobotu na sociálních sítích agentura Wieden+Kennedy na památku svého spoluzakladatele Dana Wiedena. Zemřel v pátek ve svém domově v Oregonu, dožil se 77. let.
Podle kolegů byl veselý, uměl si dělat srandu sám ze sebe a měl veliké ambice, což dokazovala pravidelně oceňovaná agentura, jíž založil v roce 1982 s Davidem Kennedym. Proslavila se kampaněmi pro Nike, ale i McDonald’s, Bud Light, či Old Spice. „Důvod, proč se jí tak dlouho daří je, že nebudoval agenturu ale kulturu. Zvídavá, ambiciózní, přívětivá, bez přehnané uctivosti… Je to místo, kde se odráží jeho osobnost,“ uvedl Karl Lieberman, šéf kreativy Wieden+Kennedy.
Dan Wieden se narodil v Portlandu v Oregonu v roce 1945, vystudoval žurnalistiku a komunikaci, psal na volné noze a věnoval se PR. Podle agentury pracoval u výrobce papíru Georgia-Pacific, když se s ním rozloučili, najala ho agentura firmy McCann-Erickson, kde se potkal s Davidem Kennedym. Když Georgia-Pacific přestěhovala sídlo a její agentura zavřela místní pobočku, přešli Wieden a Kennedy k jiné místní agentuře, kde začali pracovat pro Nike. Během několika měsíců – 1. dubna 1982 – založili vlastní po sobě pojmenovanou agenturu, která pro značku tenisek dál pracovala.
Dan Wieden, March 6, 1945-September 30, 2022.
— Wieden+Kennedy (@WiedenKennedy) October 1, 2022
Thank you Dan, for throwing the doors wide open for people to live up to their full potential.
We will miss you so much. ❤️ pic.twitter.com/SyPfYP5KeL
„Měl jsem štěstí sledovat, jak se ty dvě síly sešly. Agentura, která neměla trpělivost s tradiční reklamou, a klient, jenž nevěřil v marketing,“ uvedl Scott Bedbury, který jako ředitel pro reklamu Nike nastoupil v roce 1987. Nike v té době uvedl spot Revolution se songem od Beatles, ač se to setkalo s kritikou hudebních fanoušků, reklama byla velmi úspěšná. „Jedním z Danových skvělých rčení bylo, že chcete-li udělat něco zapamatovatelného, musí to mít ostrou hranu. O ni se vždy někdo řízne. To ale nevadí, dokud je to autentické a pravdivé,“ doplnil Bedbury podle serveru Oregon Live.
V roce 1988 přišel Nike se sloganem „Just Do It“, jehož autorství si Wieden připisoval. A Nike pomohl k úspěchu, z tehdejších tržeb na úrovni 877 milionu dolarů se dostaly k výši zhruba 46 miliard.
Z aktivního řízení agentury se Wieden v roce 2015 posunul do role předsedy představenstva. Wieden+Kennedy zaměstnává na 1500 lidí v osmi pobočkách po světě. Vlastní ji trust, který podle bývalého ředitele agentury a nynějšího předsedy trustu Wieden strukturoval tak, aby nezávislou agenturu nebylo možné prodat.
„Wieden nikdy nechtěl vytvořit obrovskou reklamní agenturu, ale vytvořit místo, kde budou lidé moci dělat nejlepší práci svých životů,“ cituje server Business Insider slova z Wiedenova nekrologu.