Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Krize je v prodejích znát

Rostoucí cenová hladina zboží mění nákupní chování skoro ve všech kategoriích, potvrzují to data společnosti Heureka.

Z nejnovější analýzy vývoje cen, kterou zpracoval nákupní rádce Heureka.cz, lze vysledovat zvyšování cen napříč téměř všemi kategoriemi. V některých případech se jedná o nárazové zdražení až o stovky procent, například u sporáků na tuhá paliva nebo u tepelných čerpadel. V jiných kategoriích, například u jízdních kol nebo plen, jde o postupný, ale dlouhodobý trend, který začal být ve většině případů patrný od března. A rostoucí ceny mění také to, jakým způsobem zákazníci k nákupům přistupují.

Nakupujeme už ve velkém

Aktuální situace na trhu nutí spotřebitele měnit to, jak nad nákupy přemýšlejí. Nákupy se více promýšlejí a plánují. V datech Heureky je vidět, že se v mnoha kategoriích častěji kupují výhodnější balení po více kusech, různé multipacky, které v konečném důsledku mohou výslednou cenu jednotkového produktu snížit. Hezkým příkladem je některý drogistický sortiment, třeba dětské pleny nebo toaletní papír. Zatímco vloni byla nejprodávanější balení toaletního papíru po osmi až 16 kusech, letos už prodejům vévodí balení po 48 a 32 kusech. A průměrná cena v této kategorii meziročně vzrostla o 23 procent. Pleny zdražily meziročně o 16 procent. I u tohoto sortimentu se zákazníci od balení po 30 kusech přesunuli k mega výhodným balíkům po 170 kusech.

Reklama
ČEZ

O topení roste zájem i cena

Topenářský sortiment se stal na internetu jedním z těch, o které vzrostl meziročně zájem nejvíce, což se odráží také na jeho zvyšující se ceně. O kategorie jako krbová kamna, bojlery, sporáky na tuhá paliva, tepelná čerpadla či ohřívače vyskočil v posledních měsících zájem na internetu o stovky procent, a s tím přišlo také zvyšování průměrné ceny tohoto sortimentu.

U tepelných čerpadel vyskočila průměrná cena v srpnu o 250 procent výše než v loňském roce, aktuálně je to 610 tisíc korun, ale třeba v dubnu to bylo 163 tisíc korun. Podobné výkyvy se skokovým růstem ceny hned dubnu, tedy po vypuknutí krize na Ukrajině, se dají vysledovat téměř ve všech kategoriích spojených s topením. O 50 procent vzrostla na internetu také průměrná cena krbových kamen na aktuálních 26 tisíc korun, o polovinu vzrostly ceny bojlerů a ohřívačů.

Cena televizorů neroste

Grafické karty jsou příkladem sortimentu, jehož průměrná cena od prosince padá, během půl roku spadla o polovinu. V meziročním srovnání je aktuální průměrná cena grafických karet 12 147 korun, což je o 36 procent méně než loni. Klesá také například cena sporttesterů nebo sušiček prádla. Ty se dají aktuálně pořídit v průměru za 8560 korun, což je o 26 procent méně než loni. Televizory zlevnily meziročně o osm procent na aktuálních průměrných 13 500 Kč.

Do vývoje cen samozřejmě vedle externích událostí vstupuje také sezonnost produktu, jeho aktuální stav ve skladě i cenová politika jednotlivých prodejců. Mezi jednotlivými nabídkami tak mohou nastat propastné rozdíly v ceně, díky kterým se dá leckdy ušetřit i více než 50 procent z ceny produktu. A v tomto duchu se budou odvíjet i následující měsíce. Lidé nakupovat nepřestanou, ale nákupy budou úplně jinak promýšlet a budou hledat cesty, jak během nich ušetřit

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)