Alphabet, mateřská společnost Google, nabídla konkurenčním inzertním zprostředkovatelům, aby umísťovali reklamu na její kanál YouTube. Chce se tak vypořádat s hlavními požadavky evropského antimonopolního šetření a z kauzy vyváznout bez pokuty.
Evropská komise otevřela vyšetřování loni. Cílem bylo zjistit, zda největší globální vyhledávač Google nemá neférovou konkurenční výhodu v rámci YouTube. Problémem má být exkluzivita nástroje Ad Manager pro videokanál, stejně jako potenciální restrikce pro reklamu konkurence Google. Zkoumá také požadavek Google, aby zadavatelé využívali jeho služby Display & Video 360 a Google Ads k nákupu YouTube ads.
„Možnost otevřít YouTube, který je vedle vyhledávání druhým největší vydavatelským aktivem Google , představuje pro ad tech komunitu obrovský rozdíl,“ uvedl pro AdAge Alex Knudsen, senior viceprezident pro obchodní strategii v Amobee, což je platforma pro programatickou reklamu.
Google s Evropskou komisí nápravu řeší už od loňského roku. Podle zdroje Reuters pokuta hrozila dosáhnout deseti procent jeho celkového obratu. Aktuální krok týkající se YouTube ale nebude podle agentury k absolutní spokojenosti EK stačit. Navíc britský antimonopolní úřad (CMA) rovněž šetří praktiky Google.
V loňském roce utržil Google 147 miliard dolarů z online reklamy, což je více než jakákoli jiná společnost na světě. Patří sem reklama ve vyhledávači, na YouTube či v Gmailu.