Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nástroje od Česko.Digital a NFNZ pomohou médiím zvýšit zájem o zprávy

Komunita Česko.Digital spolu s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ) se pokusili změnit trend poklesu lidí sledujících zpravodajství. Z roční spolupráce vznikly dva prototypy, které jsou nyní zdarma redakcím k dispozici.

Vývoj prototypů byl založen na výzkumu agentury Median, z kterého vyplývá, že až třetina Čechů ve věku 15 až 79 let podle  pro NFNZ nesleduje zprávy. Jedná se převážně o mladé lidi se silnou nedůvěrou k masmédiím, kteří se dají rozdělit na „Mladé a politicky neangažované“ z větších měst a o trochu starší „Zcela apatické“ se zájmem o bulvár z malých a menších měst a obcí.

„Posláním fondu je podpora kvalitní a nezávislé žurnalistiky. Dynamická proměna mediálního světa nechává velké skupiny populace bez interakce s kvalitním zpravodajským obsahem. Podpora šíření obsahu mezi nekonzumenty zpravodajství proto vyžaduje inovativní nástroje. Děkujeme za skvělou spolupráci s Česko.Digital při jejich vývoji a testování,” říká Jiří Kučera, člen Kolegia a místopředseda správní rady NFNZ. 

Reklama
MMcite

„Máme radost, že se podařilo ukázat, že technologie umí pomoci v novinařině, kde přináší hodnotu jak pro novináře, tak i pro čtenáře. Těšíme se, až si budou redakce prototypy zkoušet zavádět, měly by k tomu mít vše potřebné,” shrnuje Jindřich Oukropec z Česko.Digital, který byl u projektu od samého začátku.

Mladí a politicky neangažovaní

Pro skupinu nazvanou „Mladí a politicky neangažovaní“ byla navržena technologie Newsie. Jedná se o zábavné zpravodajství na bázi interakce s chatbotem, tj.  programem určeným k automatizované komunikaci s lidmi. „Mladí a politicky neangažovaní“ jsou sice velkými konzumenty internetu, ale ten pro ně není zdrojem informací. Masivně používají sociální sítě a video platformy.

Chatbot pomůže podle předem zvolených časových a zájmových preferencí uživatelům vybrat zprávy, které chtějí odebírat. Nástroj pracuje s psychologií sdílení – pomocí různých kvízů motivuje uživatele ke sbírání bodů a k umístění výsledků na sociální sítě. Využití chatbota přináší výhody i samotným redakcím: získají nové čtenáře, specifická data o jejich preferencích i přehled o čtenosti článků.

Témata pod lupou nabídnou lokální zprávy 

Pomůcka s názvem Témata pod lupou cílí na čtenáře bulvárních médií, kteří zpravodajské weby navštěvují podprůměrně, přesto často touží něco ve svém okolí změnit a být vidět a slyšet. Přesně to jim aplikace umožní. Redakce díky tomuto nástroji zjistí, co jejich čtenáři považují za důležité.

Prototyp je založen na sběru lokálních podnětů. Čtenáři sami navrhují témata, která jsou podle nich v médiích opomíjená. Sběr témat probíhá v online i offline médiích, na sociálních sítích, webových stránkách obcí a přímo v platformě Témata pod lupou.

Reklama
ČEZ
Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)